منوی دسته بندی

آیا یادگیری برنامه نویسی سخت است؟ + چگونه آن را آسان تر کنیم

آیا برنامه نویسی سخت است

آیا شما هم از آن دسته افرادی هستید که علاقه‌مند به یادگیری برنامه‌نویسی هستید اما نگرانید که نتوانید از پس آن بر بیایید؟ به این موضوع فکر می‌کنید که آیا برنامه نویسی سخت است و یادگیری آن دشوارتر از چیزیست که در توان شماست؟

وقتی نگاهی به کدهای برنامه‌نویسی می‌کنیم، تمام آن کلمات، عبارات، کروشه‌ها و علائم نگارشی ممکن است شبیه یک زبان بیگانه به نظر برسند. ممکن است با خودتان فکر کنید که آیا یادگیری برنامه نویسی سخت است یا این که چطور قرار است این همه کد و عبارت را پیاده‌سازی کنید؟ حتی ممکن است این‌طور فکر کنید که برنامه‌نویسی سخت ترین کاریست که می‌توانید به سراغش بروید.

اما خوب است که بدانید، حقیقت کدنویسی با آنچه که به نظر شما می‌آید کاملا متفاوت است. حتی ممکن است شگفت زده شوید اگر بدانید که یادگیری کد نویسی یکی از شیرین‌ترین تجربیاتیست که بسیاری از افراد کسب کرده‌اند.

در پاسخ به این سوال که آیا برنامه نویسی سخت است باید بگوییم که یادگیری برنامه‌نویسی آسان تر از چیزی است که به نظر می‌رسد. برنامه‌نویسی دنیای گسترده‌ایست که اساساً هر کسی می‌تواند مسیری متناسب با علایق خود را در آن پیدا کرده و ادامه دهد.

قرار است در این مقاله، برایتان توضیح دهیم که چرا عملاً هر کسی می‌تواند از پس سختی های برنامه نویسی برآمده و این مهارت را یاد بگیرد. علاوه بر این چند توصیه هم برای شما داریم که یادگیری کد نویسی و کسب درآمد برنامه نویسی را برایتان بسیار ساده‌تر می‌کند. قبل از هرچیز به این سوال می‌پردازیم که برنامه نویسی چیست؟

برنامه نویسی چیست؟

برنامه نویسی چیست

برنامه‌نویسی دستور زبان مشترک بین انسان و کامپیوتر است که به حل مسائل توسط کامپیوتر منجر می‌شود. حروف الفبای برنامه‌نویسی 0 و 1 است و دستور زبان آن کدهایی است که هر یک به منظور خاصی نوشته می‌شود.

آیا برنامه نویسی ریاضی دارد؟

یکی از پرتکرار ترین سوالاتی که علاقه‌مندان به برنامه‌نویسی می‌پرسند، این است که آیا برنامه‌نویسی ریاضی دارد؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که بله، برنامه‌نویسی نیاز به ریاضیات دارد، اما این نیاز در حد ریاضیاتی است که همه ما در دوران دبیرستان آموخته‌ایم. پس جای هیچ‌گونه نگرانی وجود ندارد.

آیا یادگیری برنامه نویسی سخت است؟

در پاسخی مختصر باید بگوییم که برنامه‌نویسی دشوارتر از سایر رشته ها نیست، اما چرا بسیاری از افراد آن را سخت یا حتی فراتر از توان خود می‌دانند؟ بهتر است در ابتدا نگاهی به نظریات افراد مبتدی در ارتباط با کد نویسی بیاندازیم.

“برنامه نویسی سخته چون به ریاضی نیاز داره”

این کاملا حقیقت دارد که برنامه‌نویسی بر اساس ریاضیات بنا شده ‌است، اما به این معنا نیست که برنامه‌نویسان به طور مداوم در حال حل مسائل مختلف ریاضی هستند. تمام آنچه که یک برنامه‌نویس از ریاضیات نیاز دارد، دقیقا در حد همان چیزهاییست که در دوران دبیرستان یاد گرفته است.

البته بسته به این که هر برنامه‌نویسی به کدام زبان علاقه دارد، ممکن است نیاز بیشتر یا کمتری به ریاضیات داشته باشد؛ اما همانطور که گفته شد، این یک امر کاملا اختیاریست. برنامه‌نویسی مدرن بیشتر به منطق و تحلیل مربوط می‌شود تا محاسبات ریاضی. در واقع، شاخه‌های بسیاری در این حرفه وجود دارد که به ریاضیات زیادی نیاز ندارند.

“سخته چون دائما به روز می شه”

برنامه‌نویسی یکی از آن دسته کارهاییست که به‌طور مداوم در حال ‌ به‌روزرسانی و تغییر و تحول است. اما این موضوع به معنای جا ماندن برنامه‌نویسان از این تغییر و تحولات نیست. تمامی برنامه‌نویسان می‌توانند به راحتی خود را با سیستم و تحولات جدید سازگار کنند.

اصل مهم در این حرفه، آشنایی با اصول کلی آن است. زمانی که شما یک زبان برنامه‌نویسی را یاد بگیرید، خیلی راحت می‌توانید به‌روزرسانی‌های مربوط به آن زبان را فرا بگیرید و یا حتی به سراغ یک زبان دیگر بروید.

مطالب مرتبط: چرا باید برنامه‌نویسی را یاد بگیریم؟

“بسیار گیج کننده است”

در ابتدای کار، برای آن‌هایی که آشنایی خاصی با این حرفه ندارند، ممکن است برنامه‌نویسی کاری گیج‌کننده به نظر برسد؛ اما واقعیت این است که هر کاری در ابتدا و شروع، ممکن است همینطور باشد. همچنین وقتی که افراد دانش، اطلاعات و مهارت کافی در رابطه با آن کار را کسب می‌کنند، دیگر برایشان گیج کننده نیست.

برنامه‌نویسی معمولا برای بسیاری از افراد به همان اندازه‌ای گیج کننده است که رانندگی کردن یا پختن نان و شیرینی، برای افراد مبتدی سخت و عجیب است.
هر چه بیشتر وارد این رشته شوید، درک و شناخت بیشتری از آن خواهید داشت. تا جاییکه پس از مدتی، می‌توانید زبان‌های برنامه‌نویسی را مانند زبان مادری خود دریابید.

به عنوان مثال می‌توانید یاد بگیرید که برای برنامه‌نویسی اندروید چه زمانی از ++c، چه زمانی از جاوا و چه زمانی از پایتون استفاده کنید.

” سخته چون چیزهای زیادی را باید یاد بگیری”

درست است که تعداد زبان‌های برنامه‌نویسی و فریم‌ورک‌ها بسیار زیاد استT اما خبر خوب این است که لازم نیست همه چیز را یکجا و با هم یاد بگیرید.

شما با یادگیری یک زبان برنامه‌نویسی کارتان را شروع می‌کنید و تنها زمانی اقدام به یادگیری زبانی دیگر می‌کنید که خودتان بخواهید و احساس کنید که برای توسعه مهارت‌هایتان در عرصه علوم کامپیوتر به یادگیری زبان دیگری هم احتیاج دارید. بنابراین در پاسخ به این سوال که آیا یادگیری برنامه نویسی سخت است، همچنان جوابمان منفی است.

حالا که متوجه شدید نگرانی بسیاری از افراد مبتدی در آغاز مسیر یادگیری برنامه‌نویسی تا چه اندازه بی‌دلیل است، بهتر است که با هم نگاهی هم به راه های ساده‌تر شدن یادگیری کد نویسی داشته باشیم.

3 روشی که به شما کمک می‌کند برنامه‌نویسی را ساده‌تر یاد بگیرید

چگونه برنامه نویسی را ساده تر کنیم

تا این جا به این سوال پرداختیم که که آیا برنامه نویسی سخت است و در بررسی‌های به عمل آمده متوجه شدیم که چنین موضوعی صحت ندارد. اکنون در این قسمت بنا داریم که شما را با راهکارهای مختلف برای آسان شدن یادگیری برنامه‌نویسی آشنا کنیم.

در ادامه به برخی از راهکارهای ساده برای آسان‌تر شدن یادگیری برنامه‌نویسی و کد نویسی اشاره می‌کنیم.

از نظرات استفاده کنید

خوب است که نظراتتان را در هر زبان اصلی، به کدهای خود اضافه کنید. این نظرات بر کدهایی که نوشته‌اید اثری نخواهد داشت، اما به عنوان سرنخ‌هایی برای آینده به شما کمک خواهد کرد. یعنی اگر شما یا هر شخص دیگری نیاز به تغییر چیزی یا نوشتن یک تابع مشابه دارید، این نظرات کمکتان می‌کند که به راحتی درک کنید در کدها چه اتفاقی افتاده است.

حتی برنامه‌نویسان با‌تجربه هم گاها ممکن است در بخشی از کار خود به بن‌بست برسند و دنبال پاسخی برای مشکل پیش آمده باشند. عضویت در جوامع مجازی برنامه‌نویسان بهترین راه برای به اشتراک‌گذاری تجربیات و کمک گرفتن از سایرین برای حل سریع مشکلاتتان است.

در بوت کمپ های برنامه نویسی شرکت کنید

اگرچه بسیاری از موسسات، آموزشگاه‌ها و حتی منابع آموزشی آنلاین وجود دارد که می‌توانید به کمک آن‌ها کد نویسی را یاد بگیرید، اما بهترین مسیری که می تواند شما را در کوتاه‌ترین زمان ممکن به یک نیروی حرفه‌ای تبدیل کند، شرکت در بوت‌کمپ برنامه نویسی برای آموزش برنامه نویسی است.

شما به کمک این بوت کمپ‌ها می‌توانید کد نویسی را با جزئیات کامل یاد بگیرید و از طرفی به راحتی در شغل برنامه‌ نویسی شروع به کار کنید.

مطالب مرتبط: معرفی بهترین افزونه های کروم برای برنامه نویسان

همواره طرز فکر یادگیرنده داشته باشید

اگر در کودکی دوچرخه‌سواری را به خاطر صدمه دیدن رها می‌کردید، هیچ گاه یاد می‌گرفتید که دوچرخه ای را برانید؟ حقیقت این است که اشتباه کردن بخشی از یادگیری است. بنابراین با کمک طرز فکر یادگیرنده، می‌توانید از یادگیری این مهارت لذت بیشتری ببرید.

بسیاری از افراد در ابتدای مسیر یادگیری گمان می‌کنند که با کوهی از اقدامات سخت و طاقت‌فرسا مواجه خواهند بود. اما حقیقت این است که مهارت‌های مورد نیاز برای این کار در سطح سایر علوم و مهارت‌ها است.

همانگونه که می‌توان سایر مهارت‌ها را یاد گرفت، این مهارت را نیز می‌توان آموخت و برای مسیر شغلی آینده به نحو احسن از آن استفاده کرد.

آیا برنامه نویسی درآمد دارد؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم که در حال حاضر، برنامه‌نویسی یکی از پردرآمدترین مشاغل در ایران و سایر کشورهای دنیا است. برنامه‌نویسان همواره فرصت‌های شغلی جذابی داشته و درآمدهای قابل توجهی را تجربه می‌کنند.

آیا برنامه نویسی آینده دارد؟

از نظر بسیاری از متخصصان این حوزه، برنامه‌نویسی یکی از آن دسته مشاغلی است که روز به روز در حال توسعه و پیشرفت است. بنابراین با اطمینان خاطر می‌توانیم بگوییم که برنامه‌نویسی شغلی آینده‌دار و ایده‌آل برای تمامی علاقه‌مندان به این مهارت است.

تست علاقه به برنامه نویسی

با وجود تمامی مطالبی که تا به این‌جا مطرح شد، اگر همچنان تردید دارید که آیا واقعا به برنامه‌نویسی علاقه دارید یا نه، پیشنهاد می‌کنیم که به سراغ تست علاقه به برنامه نویسی بروید. این تست که به شکل‌های مختلفی اجرا می‌شود و در وب‌سایت‌های گوناگون در دسترس است، می‌تواند تا حد زیادی به شما بگوید که آیا واقعا به برنامه‌نویسی علاقه‌مند هستید یا نه؟

مطالب مرتبط: پیش نیازهای دنیای برنامه نویسی

سخن پایانی

در این نوشتار تلاش کردیم که به پرسش آیا برنامه نویسی سخت است پاسخ دهیم. برای بسیاری از کسانی که در ابتدای مسیر برنامه‌نویسی هستند همواره این نگرانی وجود دارد که آیا یادگیری برنامه نویسی سخت است و اصلا آیا یادگیری آن برای همه افراد امکان‌پذیر است؟

برای روشن‌تر شدن این موضوع برخی از باورهای اشتباه در رابطه با برنامه‌نویسی را بررسی کردیم و در نهایت چند راهکار ساده و در عین‌حال کاربردی را برای ساده‌تر شدن یادگیری این مهارت مطرح کردیم. امیدواریم مجموع مطالب مطرح شده بتواند تصویری روشن از مسیر برنامه‌نویسی را برای علاقه‌مندان به این حوزه فراهم نماید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *