منوی دسته بندی

مناسب ترین سن برای یادگیری برنامه نویسی چه زمانیست؟

بهترین سن برای یادگیری برنامه نویسی

عاملی که همه ما برای فعالیت‌های عمومی و یا تخصصی‌مان، همیشه با آن مواجهیم، سن است. یکی از فاکتورهایی که مشخص می‌کند می‌توانیم کاری را انجام دهیم یا خیر، یا این‎‌که برخی کارها برای ما مناسب هستند یا نه، همین بحث سن و سال است. برنامه‌نویسی هم از این قاعده مستثنی نیست. بسیاری از افرادی که می‌خواهند وارد این عرصه شوند، همان ابتدای کار این سوال برایشان مطرح می‌شود که سن مناسب برای یادگیری برنامه نویسی چه زمانیست؟

اگرچه ما چیزی تحت عنوان “سن برنامه نویسی” نداریم، اما با این‌حال این تصور وجود دارد که برای انجام موفقیت‌آمیز فرآیند برنامه‌نویسی، داشتن سن مناسب یکی از مهم‌ترین فاکتورها است. به همین خاطر امروز بنا داریم بررسی کنیم که سن مناسب برای یادگیری برنامه‌نویسی، چه سنی است؟

پیشنهاد می‌کنیم این مطلب جالب را از دست ندهید و تا انتهای این مقاله همراه مکتب شریف باشید.

برنامه نویسی چیست؟

پیش از آن‌که بخواهیم بگوییم بهترین سن برای یادگیری برنامه‌نویسی چه زمانی است، باید ببینیم که اصلا برنامه نویسی چیست؟

برنامه‌نویسی زبان مشترک بین انسان و کامپیوتر است. به کمک برنامه‌نویسی می‌توان از امکانات کامپیوتر برای حل مسائل مختلف استفاده کرده و زندگی را برای انسان ساده‌تر کنیم.

بهترین سن برنامه نویسی چه زمانی است؟

نظریه‌پرداز و فیلسوف مشهور رسانه، داگلاس راشکف، در جایی می‌گوید برنامه‌نویسی یک دستور زبان جدید است. او معتقد است که سن مناسب برای یادگیری برنامه نویسی از دوران کودکی شروع می‌شود.
به زعم او، افراد می‌توانند از سن کودکی همزمان که حروف الفبا را یاد می‌گیرند، الفبای برنامه‌نویسی را هم یاد بگیرند. بر همین اساس بسیاری از مراکز آموزشی در سرتاسر دنیا آموزش برنامه نویسی پایتون را برای کودکان، حتی پیش از دوران مدرسه شروع کرده اند.

برای پیاده‌سازی این آموزش از انواع بازی‌ها، موسیقی‌ها و اشعار استفاده می‌شود، تا کودکان 3 تا 5 ساله با مبانی برنامه‌نویسی آشنا شوند. اما از نظر بسیاری از متخصصان حوزه برنامه‌نویسی، سن برنامه ‌نویسی محدودیت خاصی ندارد و هیچ زمانی برای یادگیری برنامه‌نویسی دیر نیست.

آیا برای شروع برنامه نویسی در سن بالا محدودیتی وجود دارد؟

سن مناسب برای یادگیری برنامه نویسی

درست است که در بعضی از سنین، یادگیری با سرعت بیشتری انجام می‌شود اما این به معنای عدم یادگیری در سنین بالاتر نیس؛.چرا که برنامه نویسی یکی از آن دسته مهارت هاییست که ارتباط خاصی با سن ندارد و نمی‌توان خط پایانی برای یادگیری آن در نظر گرفت. بنابراین هیچ محدودیتی برای شروع برنامه‌نویسی در سن بالا وجود ندارد.

بگذارید چند آمار جالب را با شما در میان بگذاریم تا به خوبی متوجه شوید که یادگیری بسیاری از فعالیت‌ها، به هیچ عنوان در گرو سن و سال نیست.

لئون تولستوی، رمان‌نویس معروف، در سن 67 سالگی دوچرخه‌سواری را یاد گرفت. جرج برنارد شاو، نمایشنامه‌نویس کُمیک هم در سن 75 سالگی به سر می‌برد که بر حسب علاقه توانست موج سواری را یاد بگیرد. مثال‌های بسیاری از افراد موفقی که مسیر موفقیت‌شان، عمدتا پس از سن 60 سالگی شروع شده‌است، وجود دارد.

تا به اینجا متوجه شدیم که سن برنامه نویسی محدودیت خاصی ندارد ، اما سوال اصلی اینجاست که سن مناسب برای یادگیری برنامه نویسی چه زمانیست؟ در ادامه به پاسخ این پرسش می‌پردازیم.

مطالب مرتبط: پیش نیازهای دنیای برنامه نویسی چیست؟

سن مناسب برای یادگیری برنامه نویسی

همانطور که گفتیم، برنامه‌نویسی یکی از آن دسته کارهاییست که یادگیری آن در صورت وجود علاقه و انگیزه، ارتباط و وابستگی خاصی به سن و سال ندارد.
اما با توجه به فیزیولوژی بدن انسان و همچنین قدرت تحلیل‌گری ذهن، به‌‌طور طبیعی سنین پایین‌تر، زمان مناسب‌تری برای یادگیری به شمار می‌آیند. البته بازهم این نکته را متذکر می‌شویم که این به معنای آن نیست که نتوانیم در سنین بالاتر مهارت‌های خاصی را یاد بگیریم.

تنها اتفاقی که رخ می‌دهد این است که ممکن است در سنین بالاتر، فرآیند یادگیری در افراد، با سرعت کمتری اتفاق بیافتد.

بنابر عقیده متخصصان حوزۀ برنامه نویسی و بر اساس آمارهای جهانی، بهترین سن برای شروع یادگیری برنامه نویسی، سن 14 الی 15 سالگی بوده و تا سن 40 سالگی آمادگی کافی در افراد برای یادگیری سریع برنامه نویسی وجود دارد.

برنامه نویسی برای چه کسانی مناسب است ؟

بهترین سن برای یادگیری برنامه نویسی

در پاسخ به این سوال باید بگوییم که یادگیری برنامه‌نویسی برای همه انسان‌ها مناسب است، البته به شرط علاقه. درست است که استخدام برنامه نویس زیر 18 سال امکان‌پذیر نیست و نوجوانان در صورت یادگیری برنامه‌نویسی هم نمی‌توانند تا قبل از سن قانونی‌شان، جذب بازار کار شوند، اما امکان فعالیت‌های فریلنسری و کسب درآمد برای آن‌ها مهیاست.

به عنوان نمونه نیک دی‌آلوسیو (Nick D’Aloisio)، نوجوان برنامه‌نویسی بود که اولین برنامه‌اش را در سن 15 سالگی در اَپ استور قرار داد. این برنامه اخبار بلند را کوتاه می‌کرد تا مخاطب زمان کمتری برای خواندن آن صرف کند. یک سرمایه‌گذار این برنامه را به مبلغ 300 هزار دلار از نیک خرید.

یا رابرت نِی (Robert Nay)، برنامه‌نویس 14 ساله، بازی معروف “بابل ‌بال” یا توپ حبابی را نوشت و روی اپ استور قرار داد. این برنامه ظرف 2 هفته 2 میلیون بار دانلود شد. رابرت برای این برنامه، 4 هزار خط کد نوشته بود.
همانطور که می‌بینید در مسیر یادگیری برنامه‌نویسی تنها عواملی که بیش از هرچیزی اهمیت دارد، علاقه و پشتکار است. سایر عوامل نظیر سن، اگرچه در سرعت یادگیری تا حدودی موثرند اما هیچ گاه نمی‌توانند به عنوان مانعی بر سر راه علاقه‌مندان به این حوزه قرار بگیرند.

مطالب مرتبط: یادگیری معکوس چیست؟

سخن پایانی

در این مقاله تلاش کردیم به بررسی عامل سن در یادگیری کامپیوتر و برنامه‌نویسی بپردازیم و به این پرسش پاسخ دهیم که سن مناسب برای یادگیری برنامه نویسی چه سنی است. نمونه‌هایی که مطرح شد حاکی از آن است که هیچ محدودیت سنی برای یادگیری برنامه‌نویسی وجود ندارد. حداکثر سن برنامه‌ نویسی و یا حداقل آن، موضوعیست که تنها به خود افراد و علایق آن‌ها بستگی دارد.
بنابراین درصورت علاقه به یادگیری پایتون، جاوا، php، سی شارپ و یا هریک از زبان‌های برنامه‌نویسی، می‌توانید همین حالا برای یادگیری دست به کار شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *