منوی دسته بندی

ریاضیات در برنامه نویسی، آیا برنامه نویسی نیاز به ریاضی دارد؟

نقش ریاضیات در برنامه نویسی

برای بسیاری از کسانی که می‌خواهند به تازگی پا به دنیای برنامه‌نویسی بگذارند، این سوال در ابتدا مطرح است که آیا برنامه نویسی نیاز به ریاضی دارد. خیلی‌ها گمان می‌کنند که ریاضیات در برنامه نویسی جایگاه ویژه‌ای دارد، پس برای این‌که بتوانند برنامه‌نویس شوند، حتما نیاز به اطلاعات زیادی در حوزه ریاضیات دارند.
در این مقاله بنا داریم در رابطه با این باور غلط با شما صحبت کنیم و بگوییم حتی کسانی که پیشینه ریاضی تخصصی ندارند، می‌توانند برنامه‌نویس شوند. بدون شک آگاهی از این که چقدر به ریاضی در برنامه نویسی نیاز دارید، می‌تواند خیال شما را از این بابت راحت کند.

اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که به برنامه‌نویسی علاقه‌مندید، اما نگران ریاضی در برنامه نویسی هستید، حتما در ادامه این مقاله همراه ما باشید.

آیا برنامه نویسی نیاز به ریاضی دارد؟

کامپیوترها از روزی که پا به این دنیا گذاشته‌اند تا امروز، به زبان اعداد و ارقام صحبت کرده‌اند. همین موضوع باعث شده که خیلی‌ها گمان کنند برای یادگیری علومی مثل مهندسی کامپیوتر به ریاضیات و یا تحصیلات مرتبط با این حوزه نیاز دارند. حتی در پاسخ به این سوال که برنامه نویسی چیست، می‌گویند که برنامه‌نویسی چیزی جز ریاضیات نیست.

وقتی پای مفاهیمی مثل هوش مصنوعی، توسعه اپلیکیشن، حل مسئله، کدنویسی و … به میان می‌آید همه فکر می‌کنند که قرار است با ریاضی و داستان‌های دشوار آن سروکار داشته باشند. در حالی که اصلا پای ریاضیات و حساب و معادله در کار نیست.

به‌طورکلی بایستی بگوییم که در ریاضی برنامه نویسی، تنها برخی از مبانی ساده کاربرد دارد که در ادامه آن‌ها را معرفی خواهیم‌کرد.

مطالب مرتبط:‌ نقشه راه ۹ مرحله‌ای برای یادگیری برنامه نویسی

هندسه

همانطور که پیش از این هم گفتیم، زبان کامپیوتر، زبان اعداد و ارقام است. خوب است بدانید که زبان اعداد برای گرافیک، هندسه است که با ریاضیات اشکال سروکار دارد. در واقع برای برنامه‌نویسیِ بازی‌های ویدئویی، وب‌سایت‌های چند رسانه‌ای و … نیاز به درک مناسبی از مفاهیم هندسه داریم.
خبر خوب این است که در شغل برنامه نویسی نیازی به حفظ کردن فرمول‌ها نیست. این فرمول‌ها در کتابخانه‌های بزرگ برنامه‌نویسی موجود هستند. فقط کافیست هرگاه به هر فرمولی نیاز داشتید، سراغ این کتابخانه ها بروید.

دیفرانسیل و انتگرال

در پاسخ به این سوال که آیا برنامه نویسی نیاز به ریاضی دارد، بایستی نیم‌نگاهی هم به کاربرد دیفرانسیل در برنامه نویسی داشته ‌باشیم. حساب دیفرانسیل و انتگرال، ابزاری حیاتی برای برنامه‌نویسانی است که می‌خواهند در بازی‌های ویدیویی و ماشین لرنینگ تخصص داشته‌ باشند. دیفرانسیل و انتگرال، کاربرد زیادی در شبیه‌سازی حرکات و الگوریتم‌های ماشین لرنینگ دارند.

یکی دیگر از محاسن آشنایی با دیفرانسیل و انتگرال برای برنامه‌نویسی این است که کمکتان می‌کند زبان‌های مختلف را سریع‌تر یاد بگیرید. بنابراین می‌توان گفت که دیفرانسیل و انتگرال پیش نیاز یادگیری برنامه نویسی هستند و حرکت در این مسیر را راحت‌تر می‌کنند.

آیا برای برنامه نویس شدن به ریاضی نیاز دارم

جبر خطی مقدماتی

وقتی صحبت از جبر در برنامه‌نویسی می‌کنیم، خیلی‌ها گمان می‌کنند که باید حتما دانش زیادی در این حوزه داشته باشند؛ اما واقعیت این است که آشنایی مقدماتی با جبر خطی در همان حدی که در سال‌های مدرسه با آن آشنا شده ایم، برای برنامه‌نویسی کافی است.

حتی ممکن است برخی از افراد در رشته ریاضی فیزیک تحصیل نکرده باشند و آشنایی چندانی با جبر نداشته باشند، اما مفاهیم مورد نیاز در این حوزه آنقدر ابتداییست که بی‌شک هر برنامه‌نویسی از پس آن برمی‌آید. بنابراین بخشی از نیاز ما به ریاضی در برنامه نویسی به کمک جبر مقدماتی برطرف خواهد شد.

در جستجوی پاسخ این سوال که آیا برنامه نویسی نیاز به ریاضی دارد، تا اینجا متوجه شدیم که تنها به برخی از مهارت‌های خاص در حوزه ریاضیات نیازمندیم. مثلا در دوره آموزشی جاوا، پایتون، اندروید و… با مفاهیم بسیار ساده‌ای از ریاضیات برخورد می‌کنیم.

در ادامه حوزه‌هایی از برنامه‌نویسی که سر و کار کمتری با ریاضیات دارند را به شما معرفی خواهیم کرد.

در کدام حوزه‌های برنامه‌نویسی فعالیت کنیم؟

با تمام توضیحاتی که در رابطه با ریاضی در برنامه نویسی ارائه دادیم، ممکن است بازهم این سوال برای بعضی‌ها وجود داشته باشد که برای من که علاقه‌ای به ریاضیات ندارم، کدام حوزه‌های برنامه‌نویسی بهتر است؟ در پاسخ به این افراد بایستی بگوییم که اگر به ریاضیات علاقه‌مند نیستید، بهتر است که به عنوان یک برنامه‌نویس، در حوزه‌های زیر فعالیت خود را ادامه دهید.

برای کسب اطلاعات بیشتر از بهترین روش آموزش برنامه نویسی (بوت کمپ برنامه نویسی) کلیک کنید.

توسعه دهنده وب

توسعه‌دهندگان وب معمولا به صورت تیمی فعالیت کرده و با سایر برنامه‌نویسان و مهندسین در ارتباط هستند. شما به عنوان یک توسعه‌دهنده وب، هیچ‌گاه نیاز ندارید که یک کتاب ریاضی را باز کنید تا از روی آن فرمولی خاص را پیاده کنید؛ اما باید با کاربرد ریاضی در برنامه نویسی آشنا بوده و یک هم تیمی حرفه‌ای برای سایر همکارانتان باشید.

به عبارت ساده‌تر برای این که یک توسعه‌دهنده خوب باشید، بیشتر از هر چیزی به تعامل و کار گروهی، تسلط کامل روی فضای وب و آشنایی مقدماتی با ریاضی نیاز دارید.

بنابراین در جواب این سوال که آیا برنامه نویسی نیاز به ریاضی دارد، باید بگوییم که بله نیاز دارد، اما مهارت‌های مهم‌تری هم در این میان وجود دارند.

مطالب مرتبط: آیا میتوان بدون داشتن مدرک دانشگاهی برنامه نویس شد؟

مهندسی تضمین کیفیت

مهندسان تضمین کیفیت، این اطمینان را به مشتری یا کارفرما می‌دهند که برنامه‌ها و نرم‌افزارها، همانطور که طراحی شده‌اند کار می‌کنند. یک مهندس تضمین کیفیت، نرم افزارهای توسعه یافته را با استفاده از روش‌های اتوماسیون نرم‌افزاری، آزمایش کرده و آنها را با رویکرد انتقادی تجزیه و تحلیل می‌کند.

ریاضیات در کدنویسی

موفقیت در این موقعیت بیش از آن که نیازمند ریاضی در برنامه‌ نویسی باشد، مستلزم توجه کافی به جزئیات، مهارت‌های تحقیق و داشتن دانش در حوزه اتوماسیون نرم‌افزار است. آشنایی سطح بالا با ریاضیات، برای مهندسین تضمین کیفیت، ضرورتی ندارد.

مهندس دواپس (DevOps)

مهندس DevOps تیمی از مهندسین نرم‌افزار را مدیریت کرده و فرآیند توسعه را تسهیل می‌کند. این مهندسین معمولا در چند زبان برنامه‌نویسی حرف‌هایی برای گفتن دارند و می‌توانند به‌طورکلی روی تمامی فرآیند توسعه نظارت داشته باشند.

مهندسین دواپس اگرچه با زبان های متنوعی سروکار دارند؛ اما با این وجود نیاز چندانی به ریاضی در برنامه نویسی ندارند.

سخن پایانی

برای کسانی که می‌خواهند وارد دنیای برنامه‌نویسی شوند همیشه این نگرانی وجود دارد که ایا برای برنامه نویسی باید ریاضی بلد باشیم؟ از همین رو در این نوشتار تلاش کردیم که به این پرسش پرتکرار پاسخ دهیم که آیا برنامه نویسی نیاز به ریاضی دارد؟

با مطالبی که مطرح کردیم، به این نتیجه رسیدیم که برای تبدیل شدن به یک برنامه‌نویس حرفه‌ای، لزوما نیازی نیست که یک ریاضیدان حرفه‌ای هم باشیم، اما توجه به ریاضیات برنامه نویسی، لوازم کار یک برنامه‌نویس است.

این ادعا که هیچ نیازی به ریاضی در برنامه نویسی نداریم، ادعای ناصحیحی است. دنیای بدون ریاضی برای کمتر کسی قابل تصور است. نیاز ما به ریاضی در برنامه‌ نویسی، تنها در سطح ریاضیات عمومی بوده و با یک آشنایی مقدماتی، در حد آنچه که در سال‌های مدرسه آموخته‌ایم، می‌توانیم قدم به دنیای برنامه‌نویسی بگذاریم.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *