منوی دسته بندی

آیا میتوان بدون داشتن مدرک دانشگاهی برنامه نویس شد؟

برنامه نویسی بدون مدرک دانشگاهی

مدرک یا مهارت؟ آیا برنامه نویسی بدون مدرک دانشگاهی امکان‌پذیر است؟ اصلا ایا برنامه نویسی نیاز به مدرک دارد؟ این‌ها سوالاتی است که در رابطه با مدرک برنامه‌ نویسی برای بسیاری از علاقه‌مندان این حوزه مطرح است.

برنامه‌نویسی یکی از آن دسته کارهاییست که یادگیری آن بسته به تمایلات و علاقه فرد، می‌تواند به سرعت و یا به کندی انجام شود. اما این که برنامه‌نویسی را چگونه یاد بگیریم و آیا در انتهای کار نیاز به کسب مدرک داریم یا نه، موضوعی است که برای بسیاری از افراد روشن نیست. بنابراین در این مقاله تصمیم داریم که به پاسخ روشنی برای این موضوع و سوالات مطرح شده در بالا، دست پیدا کنیم.

چگونه مدرک برنامه‌ نویسی بگیریم؟

قبل از این‌که بخواهیم به این سوال پاسخ دهیم که برنامه نویسی بدون مدرک دانشگاهی، ارزشی دارد یا نه، خوب است که بدانیم اصلا چگونه وارد رشته برنامه نویسی شویم و مدرک معتبر بگیریم.

این روزها مدرک فنی حرفه ای برای بسیاری از مهارت‌ها صادر می‌شود؛ از مهارت‌های مربوط به کامپیوتر گرفته تا سایر مهارت‌ها. بنابراین اگر کسی به دنبال کسب مدرک برنامه نویسی و یا کدنویسی باشد، می‌تواند به سادگی از این طریق اقدام کند، اما در این میان بسیارند کسانی که تمایل دارند برنامه‌نویسی را از طریق رفتن به دانشگاه یاد بگیرند. در ادامه، به این مسیر یادگیری برنامه‌نویسی بیشتر می‌پردازیم.

مطالب مرتبط: آیا برنامه نویسی نیاز به ریاضی دارد؟

برای برنامه نویسی چه رشته ای در دانشگاه باید خواند؟

ایا برنامه نویسی نیاز به مدرک دارد

تا اینجا تلاش کردیم به این سوال پاسخ دهیم که ایا برنامه نویسی نیاز به مدرک دارد. اکنون می‌خواهیم ببینیم که تحصیل در کدام رشته‌های دانشگاهی، ما را برای ورود به شغل برنامه‌نویسی آماده می‌کند. در بین رشته‌های دانشگاهی که در کشورها ما تدریس می‌شود، تحصیل در رشته کامپیوتر برای علاقه‌مندان به برنامه‌نویسی مناسب‌تر است.

بنابراین اگر تمایل دارید که برای استخدام در عرصه برنامه‌نویسی از طریق مدرک دانشگاهی اقدام کنید و یا قصد مهاجرت از این طریق را دارید، شرکت در کنکور و ورود به رشته کامپیوتر، می‌تواند انتخاب مناسبی برای شما باشد.

آیا شرکت در بوت کمپ برنامه نویسی انتخاب درستی است؟

اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که به دنبال یادگیری برنامه نویسی بدون مدرک دانشگاهی و از کوتاهترین مسیر هستید، شرکت در بوت‌کمپ می‌تواند انتخاب مناسبی برایتان باشد. بوت‌کمپ‌های برنامه‌نویسی این قابلیت را دارند که تمامی دانش و مهارت‌های مورد نیاز برای برنامه‌نویس شدن را در اختیار شما قرار دهند.

آموزش برنامه نویسی با بوت کمپ برنامه نویسی مکتب شریف بدون نیاز به مدرک تحصیلی

مزیت شرکت در بوت‌کمپ نسبت به روش‌هایی مثل ورود به دانشگاه، در کوتاه‌تر بودن و تخصصی‌تر بودن دوره است. تصور کنید که به جای چهارسال تحصیل در دانشگاه، می‌توانید خیلی سریع و ظرف چند ماه، به تمامی مهارت‌های حرفه‌ای در عرصه برنامه‌نویسی دست پیدا کنید و پس از آن به راحتی وارد بازار کار شوید.
متاسفانه وقتی از برنامه نویسی بدون مدرک دانشگاهی صحبت می‌کنیم، بسیاری از افراد اینطور تصور می‌کنند که از این طریق نمی‌توانند به درآمد مناسب برسند و یا موقعیت‌های شغلی مناسبی را در آینده نخواهند داشت. در حالیکه این تصور کاملا اشتباه است.

برای این که ببینیم ایا برنامه نویسی نیاز به مدرک دارد، یک مثال می‌زنیم. تصور کنید که می‌خواهید برنامه‌نویسی پایتون را یاد بگیرید. برای یادگیری این مهارت، باید ابتدا در آزمون ورودی دانشگاه یا همان کنکور شرکت کنید. پس از آن در صورت قبولی در رشته کامپیوتر در شهر خودتان یا سایر شهرها، به مدت چهارسال رفت و آمد می‌کنید و در نهایت پس از فارغ التحصیلی از دانشگاه و کسب مدرک لیسانس، می‌توانید جذب بازار کار شوید.

در مقابل می‌توانید با شرکت در یک بوت‌کمپ آنلاین ظرف چند ماه، هم زبان پایتون را یاد بگیرید، هم خیلی سریع وارد بازار کار شوید. بنابراین در پاسخ به این سوال که ‌ایا برنامه نویسی نیاز به مدرک دارد باید بگوییم که کسب مدرک، همیشه هم بهترین راه حل نیست.

بیشتر بخوانید: معرفی بهترین اپلیکیشن های یادگیری برنامه نویسی

آیا مهاجرت برنامه نویس بدون مدرک ممکن است؟

تا اینجا در مورد برنامه نویسی بدون مدرک دانشگاهی، توضیحاتی را به شما ارائه کردیم. حالا می‌خواهیم ببینیم که بدون داشتن مدرک برنامه نویسی، آیا می‌توانیم برای مهاجرت به سایر کشورها و استخدام به عنوان برنامه‌نویس اقدام کنیم. در پاسخ به این سوال باید بگوییم که اگر می‌خواهید به عنوان یک برنامه‌نویس به دیگر کشورها مهاجرت کنید، حتما نیاز به مدرک خواهید داشت. پس آیا چاره‌ای جز رفتن به دانشگاه نداریم؟

برنامه نویسی بدون مدرک دانشگاهی

همانطور که در ابتدای این مقاله هم اشاره کردیم، مدرک فنی حرفه ای، یکی از مدارک معتبر و قابل استناد در سیستم مهاجرتی تمامی کشورهای دنیا به شمار می‌رود. بنابراین می‌توانید خیلی ساده و بدون نیاز به حضور در دانشگاه، تنها با کسب مدرک فنی حرفه‌ای، به عنوان یک برنامه‌نویس، به هر کشوری مهاجرت کنید.

آیا برنامه نویسی نیاز به زبان انگلیسی دارد؟

حالا که متوجه شدیم یادگیری برنامه نویسی بدون مدرک دانشگاهی هم امکان‌پذیر است، این سوال مطرح می‌شود که آیا حتما باید زبان انگلیسی خود را هم تقویت کنیم و یا فقط در صورت حضور در دانشگاه، باید به این موضوع بپردازیم؟

خوب است بدانیم که یادگیری مهارت برنامه‌نویسی از هر روشی که صورت بگیرد، ارتباط تنگاتنگی با زبان انگلیسی دارد. به عبارت دیگر، تفاوتی ندارد که برای یادگیری برنامه‌نویسی از طریق دانشگاه اقدام کنیم یا از روش بوت‌کمپ، به هرحال برای یادگیری برنامه‌نویسی و موفقیت در این عرصه، نیاز به آشنایی با زبان انگلیسی و تقویت مهارت‌هایمان در این حوزه داریم.

سخن پایانی

در این مقاله تلاش کردیم به این سوال پاسخ دهیم که ایا برنامه نویسی نیاز به مدرک دارد؟ و آیا اصولا برنامه نویسی بدون مدرک دانشگاهی، می‌تواند برای ورود به بازار کار، کسب درآمد و یا حتی برای مهاجرت مناسب باشد؟ امیدواریم که مطالب مطرح شده توانسته باشد به اندازه کافی، برای شما کارآمد و مفید واقع شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *