منوی دسته بندی

9 نکتۀ ضروری برای برنامه‌نویسان موبایل

امروزه برنامه‌های کاربردی موبایل، بعد از ظهور سیستم‌عامل‌های اندروید و IOS رشد چشمگیری یافته است. اپلیکیشن‌ها دیگر فقط برای سرگرمی مورد استفاده قرار نمی‌گیرند. بلکه قادر به انجام برخی کارهای شگفت آوری هستند. یک برنامه‌نویس موبایل باید در فن‌آوری‌های خاص و روش‌های توسعه نرم‌افزار ماهر باشد. همچنین مجموعه‌ای از بهترین روش‌ها وجود دارد که باید در هنگام توسعه یک برنامه موبایل رعایت شود.

اگر در توسعه برنامه‌های موبایل مبتدی هستید، در ابتدا باید یک زبان برنامه‌نویسی انتخاب کنید. امروزه از زبان‌های برنامه‌نویسی مانند جاوا، کاتلین و زبان‌های نشانه‌گذاری مانند HTML و XML برای توسعه برنامه‌های تلفن همراه استفاده می‌شود. برنامه‌نویسان مبتدی که اخیراً وارد دنیای توسعه نرم‌افزارهای موبایل شده‌اند، باید اطمینان حاصل کنند که در روند توسعۀ برنامه‌ها از برخی نکات اساسی پیروی می‌کنند.

در این مقاله قصد داریم به ۹ نکتۀ اساسی برای کمک به ایجاد برنامه‌های کاربردی موبایل اشاره کنیم.

۱. مخاطب و هدف را مشخص کنید.

طراحی برنامه برای مخاطب مورد نظر یکی از مهم‌ترین جنبه‌های توسعه برنامه‌های موبایل است. هدف مخاطب باید شناسایی و طراحی شده باشد و همچنین طراحی برنامه باید برای یک بازه سنی مشخص همگام شود. اگر برنامۀ شما مخاطب درستی را هدف قرار دهد، شما نصفی از راه را پیموده‌اید.

۲. برنامه‌های دیگر موبایل را ارزیابی کنید.

قبل از شروع به ساخت برنامۀ موبایل باید دسته‌ای از برنامه‌های حال حاضر که قصد دارید با آن‌ها رقابت کنید را مورد بررسی و ارزیابی قرار دهید. با قضاوت دربارۀ این برنامه‌ها، باید مطمئن شوید که می‌توانید ویژگی‌های بهتری نسبت به آن‌ها در اپلیکیشن خود به کاربران ارائه دهید. به طوری که سطح ارتباطی شخصی شما با کاربر یک پله بالاتر باشد.

۳. یک مدل درآمد بسازید.

اگر قادر به کسب درآمد خوب نباشید، ساخت برنامه برای شما هیچ سودی ندارد. مدل درآمد و یا برنامۀ کسب ‌و کار باید قبل از ایجاد برنامه آماده باشد. اساساً سه مدل درآمدی از اپلیکیشن ها وجود دارد:

  • رایگان
  • فرمیوم
  • پرمیوم

چگونگی کسب درآمد از برنامه را باید در ابتدا مشخص کنید.

 

۴. یک استراتژی بازاریابی بی‌پروا ایجاد کنید.

بازاریابی به‌اندازه توسعه اپلیکیشن نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. حتی اپلیکیشنی با محیط گرافیکی زیبا اگر به درستی به بازار عرضه نشود، می‌تواند شکست بخورد. از این رو شما باید یک برنامه بازاریابی قوی تهیه کرده و از مناسب بودن آن با نوع برنامه و پایه کاربر مورد نظر خود اطمینان حاصل کنید. برای رسیدن به یک نتیجه مطلوب، بازاریابی نباید به عنوان یک اندازه متناسب با همه رویکردها تلقی شود.

۵. برنامه را نزدیک به سیستم عامل موبایل بسازید.

هر سیستم‌عامل موبایل یک الگوی طراحی معمول دارد که خاص است. زمانی که یک اپلیکیشن موبایل برای سیستم‌عاملی ایجاد می‌کنید، این احساس وجود دارد که این اپلیکیشن، مخصوص یک پلتفرم خاص طراحی شده است. چنین برنامه‌هایی باعث ایجاد حس اعتماد و اطمینان در بین کاربران می‌شود.

۶. انجام تست دقیق روی برنامه قبل از راه اندازی آن

کد باید دارای خطا باشد. حتی برنامه نویسان حرفه‌ای هم کدهای بی‌عیب و نقص ندارند. همچنین برنامه نویسان مبتدی تعداد خطا و اشکالات زیادی در کدهای خود دارند و از این رو، آزمایش برنامه قبل از راه‌اندازی بسیار توصیه می‌شود. جدا از آزمودن منظم، برنامه باید حتماً توسط شخصی ثالث مورد آزمایش قرار گیرد.

۷. کد تحلیلی برای اپلیکیشن موبایل خود ایجاد کنید.

شما می‌توانید رفتار و علایق کاربران خود را از طریق کوکی‌های وب‌سایت ثبت و آنالیز کنید، اما تحلیل رفتار کاربران در یک برنامه موبایل دشوار است. شناخت رفتار کاربران به خصوص برای برنامه نویسان مبتدی بسیار مهم است زیرا موجب می‌شود تا تغییرات لازم را بر حسب نیاز کاربران در برنامه ایجاد کنند. برای جمع آوری اطلاعات کاربران، باید کد تحلیل کاربر در برنامه تعبیه گردد.

۸. پشتیبانی فنی

کاربران در زمان یادگیری استفاده از برنامه به کمک و پشتیبانی نیاز دارند. هر چند که قرار دادن بخش راهنمای برنامه می‌تواند مفید واقع شود، اما ارائه پشتیبانی از طریق سایر رسانه‌ها، توسط کاربران مورد تقدیر قرار خواهد گرفت؛ بنابراین بهتر است بستری ایجاد کنید تا کاربران بتوانند برای مشکلات و سوالات خود با شما در ارتباط باشند.

۹. سخن نهایی

برای برنامه‌نویسان مبتدی که رویای یک برنامه‌نویس حرفه‌ای موبایل را در ذهن خود می‌پرورانند، مهم است دانش خود را مطابق با آخرین فنّاوری‌ها به روز نگه داشته و نکات مربوط به توسعه اپلیکیشن‌ها را به خوبی درک کنند. نکاتی که در بالا ذکر کردیم به برنامه‌نویسان کمک خواهد کرد که فرایند توسعۀ اپلیکیشن را به خوبی درک کرده و اشتباهات را در ساخت یک برنامۀ موبایل به حداقل برسانند.

منبع:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *