منوی دسته بندی

 یک توسعه دهنده وب چه کاری انجام می دهد؟

توسعۀ وب یکی از آن دسته کارهاییست که ناخودآگاه هر شرکت و مجموعه ای برای پیشرفت به آن نیاز دارد. به همین جهت توسعه دهندگان وب همواره از نیروهای مورد نیاز شرکت ها به شمار می روند.

بسیاری از کارهایی که ما در طول روز انجام می دهیم، از غذایی که سفارش می دهیم تا آنچه که در شبکه‌های اجتماعی منتشر می کنیم، همه و همه به نحوی با برنامه نویسی و توسعه وب در ارتباط است.

اما توسعه وب چیست و توسعه دهندگان وب چه می کنند؟

در این جا سعی می کنیم به نحوی کوتاه ولی جامع به این موضوع بپردازیم.

توسعه وب چیست؟

به زبانی ساده، توسعه وب به معنای ایجاد و نگهداری وب سایت هایی برای اینترنت (شبکه جهانی وب) یا اینترانت (شبکه خصوصی) است. کار یک توسعه دهنده وب می تواند به سادگی یک صفحه متن ساده بوده یا می تواند مانند یک سیستم عامل، پیچیده باشد.

توسعه دهنده وب

از بک اند یک وب سایت (اسکریپت نویسی، پایگاه داده و…) گرفته تا فرانت و ظاهر آن که برای بینندگان قابل رویت است (طرح بندی، تصاویر، ارتباطات آنلاین و آفلاین و…) تماماً محصول توسعه وب هستند.

جالب است که بدانید، حتی آن چیزی که یک سایت را به روز، پاسخگو، عملیاتی و سریع و یکپارچه نگه می دارد هم ماحصل توسعه وب است.

اکثر برنامه‌ها، سایت‌ها و پلتفرم‌های رسانه‌ای که ما روزانه با آن‌ها در تعامل هستیم، نتیجه کار توسعه‌دهندگان وب هستند که در اختیار ما قرار گرفته اند. از اینستاگرام گرفته تا جستجوگر گوگل، سبد خرید آمازون، برنامه موسیقی، ایمیل و برنامه سفارش و تحویل غذا. برای چند لحظه فکر کنید که زندگی بدون این‌ ها برای ما به چه شکل خواهد بود؟

یک توسعه دهنده وب چه کاری انجام می دهد؟

اکنون که می دانید توسعه وب چیست، می توانیم در مورد کاری که یک توسعه دهنده وب انجام می دهد، صحبت کنیم.

توسعه دهندگان وب کمی شبیه کارگران ساخت و سازهای مجازی و برقکارهای وب سایت ها هستند. به این معنا که آن‌ها نه تنها وب‌سایت‌ها، پلتفرم‌های اجتماعی، برنامه‌ها و سیستم‌های مدیریت محتوای جذاب بصری می‌سازند، بلکه با سیم‌کشی زیر آنها کاری می‌کنند تا به بهترین نحو عملکرد داشته باشند.

تقریباً همه چیزهایی که در یک سایت می بینید، از رنگ فونت گرفته تا نحوه حرکت تصاویر هنگام اسکرول کردن، کار یک توسعه دهنده وب است.

توسعه دهندگان وب چه وظایفی دارند؟

اکثر توسعه دهندگان وب در یکی از زمینه های زیر، در یک وب سایت کار می کنند:

توسعه دهنده فرانت اند:

توسعه دهندگان فرانت اند مسئول رفتارها و تصاویری هستند که کاربرانی مانند شما در یک سایت با آنها مواجه هستند. آنها با همه چیز از رنگ ها گرفته تا فونت ها و منوهای کشویی در یک صفحه سروکار دارند.

توسعه دهنده بک اند:

توسعه دهندگان Back-end با سمت سرور یک وب سایت کار می کنند. آنها فناوری پشت هر وبسایت را می سازند و حفظ می کنند تا قسمت جلویی آن را کاربردی نگه دارند.

توسعه وب

توسعه دهنده فول استک:

این گروه از برنامه نویسان، وب سایت ها را از صفر تا صد مدیریت کرده و هر دو قسمت فرانت و بک سایت را ایجاد و نگهداری می کنند.

وظایف توسعه دهندگان وب بر اساس قسمتی از سایت که با آن کار می کنند، متفاوت است. اما به طور کلی می توان وظایف آن ها را در چند دسته تقسیم بندی کرد:

  • با زبان ها و فریم ورک های اصلی کدنویسی آشنا باشند
  • برنامه های کاربردی ای را برای وب ایجاد کرده و آزمایش نمایند
  • با تیم برنامه نویسان یا مشتریان، ارتباط و همکاری داشته باشند
  • با گرافیست ها و طراحان گرافیک تعامل کنند
  • از پس عیب یابی وب سایت ها برآیند
  • وب سایت ها را نگهداری و به روز کنند
  • ترافیک سایت را رصد کنند

یک توسعه دهنده وب با چه زبان‌ های برنامه نویسی ای باید آشنا باشد؟

کار کردن به عنوان یک توسعه دهنده وب کمی شبیه به زندگی در یک کشور خارجی است. شما باید حداقل اصول اولیه زبان را بیاموزید تا بتوانید نیازهای اولیه تان را برطرف کنید. توسعه دهندگان وب هم به طور کلی با یادگیری یک یا چند زبان می توانند در حوزه برنامه نویسی به خوبی عمل نمایند.

در ادامه شما را با این زبان‌ ها آشنا می کنیم:

HyperText Markup Language (HTML):

HTML کد اصلی ای است که برای ساختن استخوان های یک وب سایت استفاده می شود.

با استفاده از HTML، توسعه دهندگان وب، بخش ها، پاراگراف ها، سرفصل ها، پیوندها و … را برای صفحات وب و برنامه ها ایجاد کرده و ساختار می دهند.

HTML همچنین به شما امکان می دهد فیلم ها و تصاویر را روی وب سایت جاسازی کنید.

Cascading Sheet Styles (CSS):

CSS زبانی است که نحوه نمایش سایت را مشخص می کند. CSS برای پیاده سازی استایل یک صفحه از جمله طرح بندی صفحه، رنگ ها و فونت های آن استفاده می شود.

توسعه وب

JavaScript:

JS یک زبان برنامه نویسی مبتنی بر متن است که سایت را برای کاربران تعاملی و جذاب می کند.

از جاوا اسکریپت هم در بک اند و هم در فرانت اند یک وب سایت استفاده می شود.

Python:

پایتون یک زبان اسکریپت نویسی است که می تواند توالی خاصی از وظایف را به شکل خودکار کند تا یک وب سایت کارآمدتر شود.

PHP:

PHP یک زبان برنامه نویسی تعبیه شده در HTML است که برای مدیریت محتوای پویا، جمع آوری داده ها، پیگیری جلسات، ارسال یا دریافت کوکی ها، مدیریت پایگاه های داده و … استفاده می شود.

SQL:

اس کیو ال رایج ترین زبانی است که برای استخراج و سازماندهی داده های ذخیره شده در پایگاه های داده مانند جداول استفاده می شود..

تمامی توضیحاتی که تا اینجا ارائه کردیم به این خاطر بود که بگوییم توسعه وب یکی از جذاب ترین و پرسودترین شغل های حال حاضر دنیاست. حرفه ای که می تواند چالش برانگیز باشد اما برای افرادی که عاشق حل چالش ها هستند می تواند بسیار ایده آل و جذاب باشد.

برای تبدیل شدن به یک توسعه دهنده حرفه ای وب، می توانید با شرکت در بوت کمپ های تخصصی مکتب شریف، مسیر آینده شغلی خود را از امروز مشخص کرده و آینده کاری خود را تضمین نمایید.

در پایان پیشنهاد می کنیم در ادامه این مطلب، مطالعه مقاله چه چیزی باعث می‌شود که شما به یک توسعه دهنده ارشد تبدیل شوید؟ را از دست ندهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *