منوی دسته بندی

با رتبه بندی برنامه نویس ها آشنا شویم

سطوح برنامه نویسی

در رشته برنامه‌نویسی مانند هر حوزه دیگری، افراد به چند دسته تقسیم می‌شوند. بنابراین خوب است که با رتبه بندی برنامه نویس ها آشنایی داشته باشیم.

برخی از افراد تنها به این حوزه علاقه‌مندند و هیچ‌گونه تخصصی در عرصه برنامه‌نویسی و یا کامپیوتر ندارند. در واقع این گروه تا حدودی می‌دانند که برنامه نویسی چیست اما اطلاعات اندکی در مورد آن دارند. برخی دیگر با توجه به علاقه‌مندی‌های خود به یک یا چند حوزه در برنامه‌نویسی ورود کرده و مشغول یادگیری هستند.

گروهی دیگر برای مدت کوتاهیست که به عنوان کارشناس برنامه‌نویسی در مجموعه‌های کوچک و بزرگ مشغول به کار شده‌اند و تحت نظر برنامه نویسان با تجربه‌تر با پروژه های مختلفی سر و کار دارند، اما گروهی دیگر به سطحی از توانمندی رسیده‌اند که خود به تنهایی از پس انجام پروژه های کوچک، بزرگ، ساده و پیچیده بر آمده و در این حوزه از تجربه کافی برخوردارند.

در دنیای برنامه‌نویسی برای هر یک از این گروه‌ها و افراد، تعاریف خاصی وجود دارد. تعاریفی که نه تنها به ما کمک می‌کند تا با سطوح مختلف برنامه‌نویسی آشنا شویم، بلکه اگر به عنوان یکی از علاقه‌مندان این حوزه قصد داریم که وارد این عرصه شویم، خوب است که بدانیم بایستی چه مراحلی را برای تبدیل شدن به یک برنامه‌نویس با تجربه و متبهر سپری کنیم. از شما دعوت می‌کنیم که در ادامه این مقاله همراه ما باشید.

رتبه بندی برنامه نویس ها از نظر سطح تخصص چگونه است؟

اگرچه دسته‌بندی‌های زیادی برای برنامه‌نویسان وجود دارد، اما یکی از اصلی‌ترین دسته‌بندی‌هایی که برنامه‌نویسان را از نظر مهارتی به گروه‌های مختلف تقسیم می‌کند، تقسیم‌بندی بر اساس سطح تخصص است.

برنامه‌‌نویسان از نظر سطح تخصص به چند دسته تقسیم می‌شوند:

  • برنامه‌نویسان جونیور
  • برنامه‌نویسان میانی یا mid-level
  • برنامه‌نویسان سنیور
  • برنامه نویسان فول استک

در ادامه با رتبه بندی برنامه نویس ها بیشتر آشنا خواهیم شد.

رتبه بندی برنامه نویسی

برنامه‌نویسان جونیور

برنامه‌نویسان جونیور به طور معمول فارغ‌التحصیلان تازه و یا افرادی با تجربۀ محدود در حوزه برنامه‌نویسی هستند. آنها اغلب توسط شرکت‌ها برای کار در پروژه‌های مبتدی و به دست آوردن تجربه در یک محیط حرفه‌ای استخدام می‌شوند. برنامه‌نویسان جونیور معمولا تحت راهنمایی توسعه‌دهندگان با تجربه‌تر کار می‌کنند تا فرصت‌هایی برای یادگیری مهارت‌ها و فناوری‌های جدید داشته باشند.

البته نباید این‌طور تصور شود که در رتبه بندی برنامه نویس ها، جایگاه مهمی برای برنامه‌نویسان جونیور در نظر گرفته نمی‌شود. بلکه بالعکس برنامه‌نویسان جونیور بخش مهمی از هر تیم فنی و مهندسی هستند؛ زیرا آنها دیدگاه‌های تازه و ایده‌های جدیدی را به تیم می‌آورند.

به دلیل این‌که این نیروها با فناوری‌ها و روندهای جدیدتر آشناتر هستند، برای شرکت‌هایی که به دنبال پیشرفتند، ارزشمندند. اگرچه برنامه‌نویسان جونیور به اندازه همکاران خود با تجربه نیستند، باز هم می‌توانند به پروژه‌هایی که در آنها مشارکت می‌کنند، کمک مهمی نموده و برای هر تیمی ارزشمند باشند.

برای موفقیت به عنوان برنامه‌نویس جونیور، مهم است که مایل به یادگیری و پذیرش چالش‌های جدید باشید. برنامه‌نویسان جونیور باید نسبت به بازخوردهایی که می‌گیرند دقیق باشند و از پرسیدن مطالبی که در آن اطلاع و تجربه کافی ندارند، ابایی نداشته باشند. آنها همچنین بایستی فعال بوده و فرصت‌هایی برای یادگیری مهارت‌ها و فناوری‌های جدید را جستجو کنند. با کار سخت و پشتکار، برنامه‌نویسان جونیور می‌توانند به سرعت تجربه و دانش لازم برای پیشرفت در حرفه خود را کسب کنند.

مطالب مرتبط: ویژگی های یک مهندس‌ موفق چیست؟

برنامه‌نویسان میانی یا mid-level

این گروه، توسعه‌دهندگان سطح متوسط و با تجربه‌ای هستند که از مرحله ورود به شغل برنامه‌نویسی گذشته‌اند، اما هنوز به سطح بالایی نرسیده‌اند. آن‌ها معمولاً 3 الی 5 سال تجربه دارند و در یک یا چند زبان برنامه‌نویسی ماهر هستند.

برنامه‌نویسان میانی مسئول نوشتن و تست کد، رفع اشکالات و همکاری با سایر اعضای تیم برای توسعه برنامه‌های نرم‌افزاری هستند. آن‌ها ممکن است در مدیریت پروژه و راهنمایی برنامه‌نویسان جونیور نیز دخیل باشند.
برای تبدیل شدن به یک برنامه‌نویس میانی، افراد باید درکی قوی از مفاهیم برنامه‌نویسی داشته باشند و بتوانند کدهای تمیز و کارآمد بنویسند. برنامه‌نویسان میانی همچنین باید با ابزارها و فناوری‌های توسعه نرم‌افزار مانند سیستم‌های کنترل نسخه و محیط‌های توسعه یکپارچه آشنا باشند.

با کسب تجربه بیشتر، برنامه‌نویسان میانی ممکن است فرصتی برای تخصص در یک حوزه خاص از توسعه نرم افزار، مانند توسعه وب یا برنامه‌های تلفن همراه را پیدا کنند. آنها همچنین مسئول رهبری تیم‌های کوچک برنامه‌نویسان یا مدیریت جنبه‌های خاصی از یک پروژه هستند.

برنامه‌نویسان میانی معمولا مهارت‌های رهبری قوی و درک عمیقی از توسعه نرم‌افزار را دارا هستند. به همین خاطر ممکن است در نهایت به موقعیت‌های سطح بالاتری ارتقا پیدا کنند.

برنامه‌نویسان سنیور

برنامه‌نویسان ارشد یا سنیور، متخصصان با تجربه‌ای هستند که سال‌های زیادی را در زمینه توسعه‌نرم‌افزار کار کرده‌اند. آن‌ها درک عمیقی از زبانهای برنامه ‌نویسی، معماری نرم‌افزار و متدولوژی‌های توسعه دارند. آنها اغلب مسئولیت رهبری تیم‌های توسعه‌دهندگان و نظارت بر توسعه پروژه‌های نرم‌افزاری پیچیده را بر عهده دارند.

برنامه‌نویسان سنیور همچنین در راهنمایی و آموزش توسعه‌دهندگان جوان مهارت دارند. آنها می‌توانند دانش و تخصص خود را با دیگران به اشتراک گذاشته و به ایجاد یک تیم قوی از توسعه‌دهندگان کمک کنند. علاوه بر این، برنامه‌نویسان ارشد قادر به ارائه راهنمایی و پشتیبانی برای توسعه‌دهندگان جوان هستند و به آنها کمک می‌کنند تا مهارت‌های خود را رشد دهند.

یکی دیگر از مهم‌ترین ویژگی‌های برنامه نویس senior، قدرت ارتباطات و همکاری قوی تیمی اوست. او می‌تواند به طور موثر با سایر اعضای تیم توسعه و همچنین با سهامداران و مشتریان ارتباط برقرار نموده و با درک نیازها و الزامات ذینفعان مختلف، آنها را به راه حل‌های فنی تبدیل کند.

برنامه‌نویسان فول‌ استک

برنامه نویس فول استک

برنامه‌نویس فول استک کسی است که دانش و تجربه کافی در هر دو بخش فرانت-اند و بک-اند را داشته و از نظر سطح ارشدیت، در بالاترین سطح تیم برنامه‌نویسی قرار دارد. این برنامه‌نویسان می‌توانند در تمام جنبه‌های یک برنامه وب کار کنند، از طراحی رابط کاربری تا ایجاد منطق سمت سرور.

برنامه‌‌نویسان فول استک به دلیل توانایی مدیریت گستردۀ وظایف و همچنین کار در پروژه های متعدد از ابتدا تا انتها، در بازار کار درخواست‌های متعدد همراه با درآمد جذاب دارند.

توسعه فرانت-اند به بخشی از برنامه اشاره دارد که کاربر با آن تعامل دارد، مانند طراحی و عملکرد وب سایت. از طرف دیگر، توسعه بک-اند به بخشی از برنامه اشاره دارد که کاربر آن را نمی‌بیند، مانند منطق سمت سرور، مدیریت پایگاه داده و API ها. برنامه‌نویسان فول استک قادر به کار در هر دو بخش فرانت-اند و بک-اند یک برنامه وب هستند. دقیقا همین موضوع آنها را به نیروهایی چند منظوره و ارزشمند در صنعت فناوری تبدیل می‌کند.

برنامه‌نویسان فول استک باید دارای مهارت‌های گسترده‌ای باشند؛ از جمله دانش در زبان‌های برنامه ‌نویسی نظیر HTML، CSS، JavaScript و پایتون. این برنامه‌نویسان باید تجربه کافی را در زمینه پایگاه داده‌ها، سرورها و API ها نیز داشته باشند.

آنها همچنین باید قادر به کار در تیم، قدرت تعامل بالا با سطوح مختلف برنامه نویسی و قابلیت سازگاری با فناوری‌‌ها و روندهای جدید داشته باشند. برنامه‌نویسی فول استک یک مسیر شغلی پرچالش و با درآمدهای قابل توجه است که نیاز به کار سخت و پشتکار بالا دارد.

مطالب مرتبط: چه شغلی برای من مناسب تر است؟

سخن پایانی

رتبه بندی برنامه نویس ها یکی از موضوعاتی است که احتمالا برای بسیاری از علاقه‌مندان به دنیای برنامه‌نویسی جالب و جذاب است. در این مقاله تلاش کردیم که با معرفی رده‌ بندی های مختلف برنامه‌نویسی و عوامل موثر در تعیین سطح برنامه نویسی، نگاهی کلی را برای علاقه‌مندان به این حوزه ایجادکنیم.

برای آشنایی بیشتر با مسیر توسعه توانمندی‌ها در عرصه برنامه‌نویسی، پیشنهاد می‌کنیم که خواندن مقاله چه چیزی باعث می‌شود که شما به یک توسعه‌دهنده ارشد تبدیل شوید؟ را از دست ندهید.

برای ثبت‌نام در بوت کمپ برنامه نویسی مکتب شریف کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *