منوی دسته بندی

چه شغلی برای من مناسب تر است؟ آنچه باید برای انتخاب شغل مناسب بدانید

پیدا کردن شغل مناسب

انتخاب شغل مناسب یکی از آن موضوعاتی است که در سال‌های اول جوانی ذهن بسیاری از افراد را درگیر می‌کند. چه شغلی برای من مناسب‌تر است؟ من در چه شغلی استعداد دارم؟ در آینده در چه شغلی می‌توانم پیشرفت کنم؟ این‌ها سوالاتیست که بسیاری از جوانان با آن‌ها مواجه هستند.

پس از رضایت شغلی، بازار کار، شرایط کار و همچنین تضمین درآمد برای جوانان در درجه‌های بعدی اهمیت قرار دارد.

در این مقاله تلاش داریم که در رابطه با این موضوع و مهمترین فاکتورهایی که جوانان در مسیر انتخاب شغل مناسب شان باید در نظر بگیرند اطلاعات مفیدی را در اختیار شما قرار دهیم.

آنچه را که دوست دارید دنبال کنید

پیشنهاد می‌کنیم که در مسیر انتخاب شغل مورد علاقه‌تان تفکرات کلیشه‌ای را کنار بگذارید. مشاغلی که در جامعه به عنوان مشاغل درجه یک شناخته می‌شوند لزوما نمی‌توانند پله ‌موفقیت شما باشند. چه بسیارند کسانی که در مشاغل به ظاهر ساده، نه تنها بسیار موفق هستند، بلکه سطوح بالایی از درآمد را نیز تجربه می‌کنند.

همه چیز به خود شناسی، مهارت شما و توانایی و خلاقیت‌تان برای ارائه خدمات هرچه بهتر بستگی دارد. بنابراین همین ابتدای امر بنشینید و لیستی از مهارت‌هایتان درآورید. حتی مهارت‌هایی که می‌توانید بیاموزید و به آن‌ها علاقه دارید را هم یادداشت کنید. بدون شک عناوینی که روی کاغذ می‌نویسید می‌تواند تا حد زیادی تعیین‌کننده یک مسیر شغلی مناسب برای شما باشد.

به توانایی‌های خود برای کارهای انفرادی و یا گروهی فکر کنید

شغل مناسب من

یکی از مهم‌ترین آیتم‌ها برای انتخاب شغل مناسب، میزان تمایل‌تان به انجام کارهای فردی و یا گروهی است.
اگر شما بتوانید تیپ شخصیتی خودتان را در این زمینه به خوبی بشناسید، حتما می‌توانید شغل مناسبی را هم متناسب با ویژگی‌های شخصیتی‌تان پیدا کنید.

برای انتخاب شغل مناسب به سراغ مهارت‌های به روز بروید

یکی دیگر از کارهایی که می‌تواند به شما برای انتخاب شغل آینده تان کمک کند توجه به مهارت‌های روز است. برترین مهارت‌هایی که دنیا و جامعه‌تان به آن ها نیاز دارند را شناسایی کنید. کوتاه‌ترین و مطمئن‌ترین مسیر را برای یادگیری آن‌ها انتخاب نمایید.

مثلا برنامه‌نویسی یکی از آن دسته مهارت‌هایی است که چه در کشور خودمان و چه در سایر کشورهای جهان، طرفداران زیادی دارد. بازار کار برنامه‌نویسی همیشه فرصت‌های زیادی برای متقاضیان کار در این حوزه دارد. تقریبا هیچ برنامه‌نویسی را نمی‌توانید پیدا کنید که در حوزه کاری خود بیکار باشد. کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که برنامه‌نویسی جز بهترین شغل های 10 سال آینده ایران باشد.

اگر به برنامه‌نویسی علاقه دارید، می‌توانید از یک مسیر مطمئن مثل بوت‌کمپ‌های برنامه‌نویسی استفاده کنید. در بوت‌کمپ‌ها شما را برای ورود به بازار کار آماده می‌کنند. خودتان را در مدت زمان کوتاهی به این شغل پردرآمد با سرمایه کم، مجهز کرده و وارد بازار کار شوید.

به‌طور خلاصه، برنامه‌نویسی یکی از شغل های پردرآمد برای بانوان و آقایان به شمار می‌رود و بوت‌کمپ کوتاهترین مسیری است که می‌تواند علاقه‌مندان این حوزه را به بازار کار وصل کند.

مطالب مرتبط: با رتبه بندی برنامه نویس ها آشنا شویم

مهارت هایی را پیدا کنید که تاریخ انقضا نداشته باشند

مشاغلی وجود دارد که طی دهه‌های اخیر با تغییر جوامع و پیشرفت‌های فناوری، به نوعی کارکرد خود را از دست داده‌اند. بنابراین بسیار مهم است که در حین انتخاب شغل به دنبال مهارت‌هایی باشید که چنین تاریخ انقضایی نداشته و به عبارتی همیشه حرفی برای گفتن داشته باشد.

در مثالی که از مهارت برنامه‌نویسی برای شما آوردیم، این موضوع صادق است. برنامه‌نویسی مهارتی است که طی دهه‌های گذشته روز به روز کارکرد بیشتری در زندگی جوامع پیدا کرده و پیش بینی می‌شود که در آینده نه چندان دور تقاضاهای استخدامی بسیار زیادی پیدا کند. به عبارت دیگر با پیشرفت فناوری، برنامه‌نویسی هم کارکردهای بیشتری در زندگی انسان‌ها پیدا خواهدکرد.

مطالب مرتبط: شش تصور غلط درباره برنامه نویس شدن

فرصت یادگیری را از دست ندهید

انتخاب شغل مناسب

یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که باید در انتخاب شغل مناسب به آن توجه کنید، فرصت‌های یادگیری است. در واقع ما هر اندازه هم که در یک مهارت، عملکرد خوبی داشته باشیم تا زمانی که به صورت حرفه‌ای و صحیح آموزش نبینیم، نمی‌توانیم از آن مهارت به عنوان شغل استفاده کنیم.

استفاده از فرصت‌های آموزشی مثل شرکت در وبینار، دوره، کارگاه، سمینار و… اقدامات بسیار مهمی است که به شما در انتخاب شغلهای مورد علاقه‌تان کمک کرده و شرایطی را مهیا می‌سازد که بتوانید از تجربه و مهارت کافی برای استخدام در آن حوزه‌ها برخوردار شوید.

برای مشاهده بهترین راه آموزش برنامه نویسی (بوت کمپ برنامه نویسی مکتب شریف) کلیک کنید.

سخن پایانی

یافتن شغل مناسب یکی از آن کارهایی است که برای همه ما در ابتدای امر بسیار چالش‌ برانگیز بوده است. شناخت کافی از استعدادها، علایق و مهارت‌ها موجب می‌شود که در این مسیر بتوانیم تا حد زیادی موفق عمل کنیم.
در این مقاله تلاش کردیم که شما را با بهترین راه‌ها برای انتخاب و استخدام در یک شغل مناسب آشنا نماییم. امیدواریم مجموعه مطالب مطرح شده توانسته باشد، افق دید مناسبی را در اختیار شما قرار دهد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *