منوی دسته بندی

چگونه می توانیم به یک برنامه نویس فول استک تبدیل شویم؟

تبدیل شدن به یک برنامه نویس فول استک نیازمند ترکیب مهارت‌های فنی، تجربه عملی و یادگیری مداوم است. در این مقاله قصد داریم راهنمای جامعی را برای تبدیل شدن به یک توسعه‌دهنده  Full Stack به شما  ارائه دهیم. راهنمایی که یک نقشه راه روشن را برای مسلط شدن به این حرفه جذابِ فناوری برای شما ترسیم می کند. بنابراین از شما دعوت می کنیم که تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

نگاهی کلی به برنامه نویسی فول است

ورود به دنیای توسعه وب معمولاً به یک تقسیم مسیر می‌انجامد: آیا باید یک توسعه‌دهنده Front-End شوید که در طراحی رابط کاربری و تجربه کاربری تخصص دارد، یا یک توسعه‌دهنده Back-End که روی قسمت سمت سرور و پرس‌وجوهای پایگاه داده تمرکز می‌کند؟

اما چه اتفاقی می‌افتد اگر نیاز به هیچ یک از این انتخاب ها نباشد؟ این موضوع به خصوصیت منحصر به فرد یک برنامه نویس فول استک اشاره دارد. یعنی یک فرد حرفه‌ای که توانایی مدیریت کامل توسعه نرم‌افزار را دارد.

اما بهتر است قبل از پرداختن به هر موضوع دیگری، ببینیم که اصولا برنامه نویسی فول استک به چه معناست و چه کاری را انجام می دهد؟

توسعه دهنده فول استک کیست و چه کاری انجام می دهد؟

یک توسعه‌دهنده Full Stack یک مهندس نرم‌افزار با مجموعه‌ ای گسترده از مهارت‌های فنی است. این افراد می‌توانند هم در توسعه Front-End  و هم در توسعه Back-End فعالیت کنند. به این معنی که در طراحی رابط کاربری تعاملی، نوشتن کد سمت سرور، پرس‌وجوی پایگاه داده و حتی مدیریت پلتفرم‌های میزبانی ویدئو توانمند هستند. به عبارت ساده‌تر، توسعه‌دهندگان Full Stack قادر به ساختن برنامه‌های نرم‌افزاری پویا، از صفر تا صد هستند.

فراموش نکنید توسعه‌دهنده Full Stack بودن به معنی آشنا بودن با هر زبان برنامه‌نویسی یا فناوری موجود نیست. بلکه، به معنای درک معماری یک برنامه وب در سطح کلان و داشتن انعطاف پذیری برای کار در جوانب مختلف یک پروژه است.

آیا برنامه نویسی فول استک برای شما مناسب است؟

تصمیم گیری برای تبدیل شدن به یک توسعه‌دهنده Full Stack تا حد زیادی به علاقه شما در درک تصویر کلی از توسعه وب وابسته است. اگر علاقه‌مند به شرکت در هر مرحله‌ای از فرآیند توسعه و حل مسائل محاسباتی متنوع هستید، برنامه نویسی Full Stack می‌تواند انتخابی ایده‌آل برایتان باشد. البته بایستی حواستان به توانایی های مدیریتی تان هم باشد، زیرا توانایی مدیریت چندین جنبه یک پروژه،  برای برنامه نویسان Full Stack اهمیت بسزایی دارد.

اگر تردید دارید که آیا باید در توسعه Front-End یا Back-End مشغول به کار شوید یا در هر دو حوزه، بهتر است قبل از هر کاری سوالات زیر را از خود بپرسید:

آیا اهل دانش اندوزی هستید؟

توسعه Full Stack نیازمند آشنایی با انواع زبان‌ها و فناوری‌ها است. آیا اهل یادگیری مداوم و گسترش مجموعه مهارت‌هایتان هستید؟

آیا اهل حل مساله هستید؟

توسعه‌دهندگان Full Stack اغلب باید با مسائل پیچیده‌ای، سر و کار داشته باشند. آیا حل مسائل متنوع و پیچیده برای شما جذاب است؟

آیا اهل “دید جامع و کلی” هستید؟

 توسعه‌دهندگان Full Stack باید بفهمند چگونه همه چیز در یک برنامه وب هماهنگ می‌شود؟ از رابط کاربری تا پایگاه داده! آیا این دیدگاه جامع برای شما ممکن است؟

آیا انعطاف‌پذیر و سازگار هستید؟

نقش یک توسعه‌دهنده Full Stack می‌تواند در پروژه‌های مختلف به طور قابل توجهی متغیر باشد. آیا می‌توانید به سرعت با شرایط مطابقت پیدا کنید و تمرکز خود را بین وظایف Front-End و Back-End تغییر دهید؟

آیا مهارت‌های ارتباطی قوی دارید؟

به عنوان یک توسعه‌دهنده Full Stack، احتمالاً با اعضای تیم در رشته‌های مختلف در تعامل خواهید بود. آیا اهل تعامل هستید و می توانید خواسته های خود را به صورت روشن بیان کنید؟

اگر پاسخ شما به این سوالات، مثبت است، بایستی بگوییم که برنامه نویسی فول استک انتخاب مناسبی برایتان خواهد بود.

مهارت های مورد نیاز برای تبدیل شدن به توسعه‌دهنده Full Stack کدام ها هستند؟

به طور کلی مهارت های مورد نیاز برای تبدیل شدن به یک برنامه نویس فول استک، به دودسته تقسیم می شود. مهارت های فنی و مهارت های نرم.

مهارت های فنی شامل:

تسلط بر زبان های فرانت اند

تسلط بر زبان های بک اند

آشنایی با مدیریت پایگاه داده

تسلط بر ابزارهای اساسی برنامه نویسی

مهارت های نرم شامل:

توانایی حل مساله

مهارت های تحلیلی

کنجکاوی و یادگیری مستمر

مهارت های ارتباطی

مدیریت زمان

همدلی و کار تیمی

چه مدتی زمان می برد تا به یک برنامه نویس فول استک تبدیل شویم؟

زمانی که برای تبدیل شدن به یک توسعه‌دهنده Full Stack نیاز دارید، تا حد زیادی به سطح مهارت فعلی شما، میزان زمانی که می‌توانید به یادگیری اختصاص دهید و عمق دانشی که می‌خواهید بدست آورید، بستگی دارد.

 یک برنامه نویس با تجربه با چند سال سابقه ممکن است در مدت یک سال آمادگی کار در سطح  فول استک را به دست آورد اما یک برنامه نویس تازه کار، به طور حتم به چندین سال کار، یادگیری و کسب تجربه نیاز خواهد داشت.

بازار کار و در آمد برنامه نویسان فول استک چگونه است؟

همانگونه که تا به اینجا متوجه شدید، برنامه نویسان فول استک در بالاترین سطح از تیم برنامه نویسی فعالیت می کنند. بنابراین بدیهی است که بازار کار بسیار مناسبی برای این گروه از برنامه نویسان با درآمدهای بسیار جذاب در هر کجای دنیا فراهم باشد.

در پایان از شما دعوت می کنیم که برای آشنایی بیشتر با دنیای برنامه نویسان ارشد، مطالعه مقاله چه چیزی باعث می‌شود که شما به یک توسعه دهنده ارشد تبدیل شوید؟ را از دست ندهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *