منوی دسته بندی

۵ قدم برای شروع برنامه نویسی

در این مقاله قصد داریم بررسی کنیم که چگونه یک فرد می‌تواند بدون داشتن دانش کافی برای شروع برنامه نویسی، برنامه نويس شود.

قدم اول: از کاری که انجام می‌دهید لذت ببرید.

اول از همه، شما باید از کاری که قصد انجام آن را دارید، لذت ببرید و رضایت داشته باشید. اشتیاق یکی از ویژگی کلیدی است که اکثر کارفرمایان برای استخدام کاندیدها آن را در نظر می‌گیرند. ممکن است دانشجویانی را مشاهده کنید که مدرک کارشناسی کامپیوتر دارند، اما فاقد شور و اشتیاقی برای برنامه نویسی هستند. برای افزایش انگیزه در برنامه نویسی، به شما توصیه می‌کنیم که زمان خود را صرف چند پروژه برنامه نویسی کنید، برنامه نویسی را روزانه تمرین کرده و علم خود را مطابق با آخرین تغییرات برنامه نویسی به روز نگاه‌ دارید.

قدم دوم: روش‌های مرتبط را برای یادگیری انتخاب کنید

در اکثر مواقع مشاهده می‌شود که برخی از برنامه نویسان، زبان برنامه نویسی و فریم ورک نامناسبی را بدون تحقیق، انتخاب می‌کنند که درنهایت باعث می‌شود تأثیر مخربی بر روی رزومه خود بگذارند. شما باید درباره فناوری‌هایی تحقیق کنید که به آن‌ها علاقه دارید و دارای ارزش بالایی هستند و همچنین مدت عمر آن‌ها بین ۸ الی ۱۰ سال بوده است.

به‌عنوان‌مثال فرض می‌کنیم  به سیستم مدیریت پایگاه داده علاقه دارید، اما زبان جاوا را به عنوان مسیر خود انتخاب می‌کنید، این امر شما را به جایی نمی‌رساند. همچنین فناوری‌های که امروزه بی‌ربط به نظر  می‌رسند ممکن است آینده روشنی را پیش رو داشته باشد، شما باید درباره این موضوع نیز تحقیق کنید. سعی کنید به دنبال فناوری‌هایی باشید که چندین سال در بازار ثابت و پایدار هستند.

راهنمایی: کارشناسان اعتقاد دارند، به جای این که به دنبال زبان‌های برنامه نویسی بروید که تعداد زیادی از برنامه نویسان در آن فعالیت دارند (مانند جاوا)، به سراغ فناوری‌هایی بروید که تعداد توسعه‌دهندگان کمتری را دارا هستند. (مانند ios  و توسعه وب با استفاده از فریم ورک اسپرینگ).

برای شروع یادگیری برنامه نویسی میتوانید مراحل زیر را طی کنید:

گام اول

 به دلیل منابع آنلاین و رایگان زیادی که وجود دارد، نگرانی بزرگ و اصلی در یادگیری مهارت این است که چطور و از کجا باید شروع کنیم؟ برای جلوگیری از سردرگمی، ما به شما توصیه می‌کنیم از زبان‌های خیلی ابتدایی مانند یادگیری زبان html، css و جاوا اسکریپت شروع کنید. می‌توانید تمامی این زبان‌ها را به‌ طور رایگان از سایت یوتیوب بیاموزید. در این هنگام می‌توانید سایت‌هایی با طراحی بصری زیبا را خلق کنید. مهم نیست که طراحی شما چگونه است، ایجاد سایتی که خودتان طراحی کردید حس فوق‌العاده‌ای به شما منتقل می‌کند.

گام دوم

سپس تلاش کنید طراحی سایت‌های پویا را فرا بگیرید. ما توصیه می‌کنیم که از فریم ورک جنگو شروع کنید، زیرا یادگیری آن نسبتاً ساده‌تر خواهد بود؛ اما به یاد داشته باشید که اصول پایتون را پیش از این شروع کنید. اگر چیز زیادی در مورد برنامه نویسی پایتون نمی‌دانید، سایت یوتیوب می‌تواند به شما کمک کند. همچنین در پلتفرم‌های کدنویسی آنلاین مانند codechef ثبت‌نام کرده و آگاهی و سطح مهارت خود را افزایش دهید و در ضمن، یاد بگیرید که چگونه مسائل را با استفاده از برنامه نویسی حل کنید. وقتی تمام این کارها را انجام دادید، سپس می‌توانید برای آموزش‌های آنلاین، شرکت در وبینار ها و خرید کتاب‌های آموزشی اقدام کنید. البته نیازی نیست حتماً مطابق با مسیری که اشاره کردیم پیش بروید، شما می‌توانید از زبان‌های برنامه‌نویسی دیگر مانند C، php و جاوا نیز شروع کنید.

قدم سوم: مشارکت داشته باشید

انجمن‌ها و مخازن زیادی وجود دارد که برنامه نویسان مبتدی می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند. برنامه نویسان حاضر در این سایت‌ها معمولاً رفتار دوستانه‌ای  دارند و علاقه دارند تا کدهای خود را به رایگان در اختیار عموم قرار دهند. این انجمن‌ها به منظور انگیزه دادن به برنامه نویسان و ترویج فرهنگ برنامه نویسی در سراسر جهان، چالش‌های کد نویسی را سازمان‌دهی می‌کنند. به شما توصیه می‌کنیم که در چند ورژن کنترلر مانند گیت هاب ثبت‌نام کنید تا بتوانید با همکاری دیگر برنامه نویسان دانش و مهارت برنامه نویسی خود را گسترش دهید.

پلتفرم‌هایی مانند گیت‌هاب، میزبان پروژه‌‌های متن بازی است که به افراد در هرجایی از جهان این امکان را می‌دهد تا بر روی یک پروژه خاص با یکدیگر همکاری کنند. امروزه داشتن یک حساب کاربری گیت‌هاب به‌عنوان یک نکته خوب در رزومه افراد به حساب می‌آید.

قدم چهارم:‌ مهارت‌های خود را ارتقا دهید

برنامه نویس شدن به تلاشی مداوم و یادگیری فناوری‌های جدید نیاز دارد. بسیاری از شرکت‌ها امروزه کارمندان خود را به‌منظور آشنایی با فناوری‌های نوین به سراسر جهان می‌فرستند تا همگام با دنیا پیش روند. علاوه بر این آموزش و تجربه در زمینه‌های مختلف منجر به درک بهتر فناوری می‌گردد و به نوبه خود به برنامه نویس  این امکان را می‌دهد که در صورت کمبود کار در حوزه مربوطه بتواند در حوزه‌های دیگر مشغول به کار شود.

قدم پنجم: به‌صورت فریلنسر کار کنید

کار به صورت فریلنسر امروزه یکی از قدرتمندترین ابزار برای ارتقای مهارت‌های یک برنامه نویس به شمار می‌رود و از طرفی دیگر یک جریان درآمدی ثانویه را برای برنامه نویس ایجاد می‌کند. هرچند که محکم کردن جای پا در بازار کار فریلنسرها چندان کار راحتی  نیست، اما اگر در حوزه خودتان استعداد داشته باشید، ارزش امتحان کردن را دارد.

سخن آخر

امیدواریم که این مقاله درک و فهم مختصری درباره چگونگی شروع برنامه نویسی بدون التزام به داشتن مدرک را به شما ارائه داده باشد.

شما هم اگر میخواهید وارد بازار کار برنامه نویسی بشین:

میتونین همین الان در دوره‌ها

کنین، و وارد بازارکار بشین!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *