منوی دسته بندی

برنامه نویسی بک اند چیست و چگونه برنامه نویس بک اند شویم؟

برنامه نویسی بک اند چیست

برای بسیاری از کسانی که تصمیم دارند وارد دنیای برنامه‌نویسی بک اند شوند، پاسخ به سوالاتی نظیر این که برنامه نویسی بک اند چیست و یا چگونه برنامه نویس بک اند شویم، می‌تواند تا حد زیادی روشن کننده مسیر مقابلشان باشد.

در حال حاضر توسعه‌دهندگان بک اند طرفداران زیادی در سرتاسر دنیا دارند. شرکت‌های بزرگی مثل گوگل و اپل همیشه متقاضی جذب این نیروها هستند و از طرفی دستمزدهای وسوسه کننده‌ای را هم برای این موقعیت در نظر می‌گیرند.

بنابراین اگر شما هم از آن دسته افراد تازه کاری هستید که در ابتدای مسیر برنامه‌نویسی به سر می‌برید و به خوبی نمی‌دانید که برنامه نویسی بک اند چیست و یا چگونه برنامه نویس بک اند شویم، مطالبی که در ادامه گفته می‌شود را از دست ندهید.

قبل از هرچیز لازم است به این نکته اشاره کنیم که موفقیت در برنامه‌نویسی بک اند نیازمند شناخت گسترده‌ای از برنامه‌نویسی، الگوریتم‌های مربوطه و سایر ابزارهای برنامه‌نویسی است. نکاتی که در ادامه به آنها می‌پردازیم، مجموعه عوامل و مهارت‌هایی هست که می‌تواند موفقیت شما را در جذب موقعیت‌های شغلی عالی تضمین کند. در ابتدا با هم نگاهی به تعریف برنامه‌نویسی فرانت اند و بک اند می‌کنیم.

برنامه نویسی فرانت اند و بک اند چیست؟

چگونه برنامه نویس بک اند شویم

اگر بخواهیم به طور خلاصه به این سوال پاسخ دهیم که برنامه نویسی بک اند چیست؟ باید بگوییم برنامه‌نویسی بک اند شاخه‌ای از برنامه‌نویسی است که بر روی توسعه بخش‌های پشت صحنه هر وب سایت، برنامه یا نرم‌افزار تمرکز می‌کند.

اگرچه آنچه که برنامه‌نویسان بک اند انجام می‌دهند برای کاربران قابل مشاهده نیست؛ اما بدون فعالیت‌های این گروه از برنامه‌نویسان، عملا هیچ وب سایت یا نرم‌افزاری نمی‌تواند کار کند.

در طرف دیگر برنامه‌نویسی فرانت اند قرار دارد. منظور از برنامه‌نویسی فرانت، حوزه‌ای از برنامه‌نویسی است که کدهای نامفهوم برای کاربران را به صورت بصری و گرافیکی درآورده تا کاربران بتوانند به راحتی از وب سایت‌ها و نرم افزارها استفاده کنند.

چگونه برنامه‌نویس بک اند شویم؟

برای تبدیل شدن به یک برنامه‌نویس بک اند، توجه به نکاتی که در ادامه مطرح می‌شوند، ضروری است.

یادگیری زبان های برنامه نویسی بک اند

برای تبدیل شدن به یک برنامه‌ نویس backend باید به سراغ بوت کمپ برنامه نویسی و یادگیری زبان های برنامه نویسی نظیر جاوا اسکریپت، پایتون، جاوا، php و … رفت.

آشنایی با فریم ورک‌های محبوب

هر زبانی که برای کد نویسی انتخاب می‌کنید معمولا شامل فریم ورک‌هاییست که باید با آن‌ها آشنایی کافی داشته باشید. آشنایی با این فریم ورک‌ها پایه و اساس توانمندی شما برای ساخت و توسعه وب‌ سایت‌ها و برنامه‌های مختلف است.

آشنایی با ساختار داده‌ها و الگوریتم‌ها

فرآیند توسعه بک اند مبتنی بر داده است. بنابراین پرواضح است که شما به عنوان یک توسعه دهنده بک اند، باید درک اولیه‌ای از فرآیندها، ساختارها و الگوریتم‌های مورد استفاده برای پیاده‌سازی و نمایش این داده‌ها داشته باشید. برخی از این فرآیندها عبارتند از جستجوی خطی و باینری، مرتب‌سازی داده‌ها، لیست‌ها و …

آشنایی با پایگاه‌های داده و استراتژی‌های کَش

به طور معمول در مجاورت هر پایگاه داده‌ای، سیستم‌های مدیریت پایگاه داده قرار دارد. پایگاه داده همان چیزی است که وب سایت‌ها برای ذخیره و سازماندهی حجم زیادی از اطلاعات، از آن استفاده می‌کنند. از طرف دیگر سیستم‌های مدیریت پایگاه داده یا DBMS، همان مجرا و کانالیست که امکان استفادۀ توسعه دهندگان وب از این اطلاعات را فراهم می‌کند.

آشنایی باHTML ، CSS و جاوااسکریپت

HTML، CSS و جاوااسکریپت زبان‌های اساسی و حیاتی برای توسعه فرانت ‌اند هستند. خوب است که بدانید با وجود تفاوت فرانت و بک، آشنایی با HTML، CSS و جاوااسکریپت در هر دو حوزه مهم است؛ چراکه HTML اساسا اسکلت یک وب سایت است. به عبارت دیگر هرچه که روی وب سایت‌ها می‌بینید، ساختار خود را به واسطه HTML پیدا کرده است. CSS یک زبان توصیفی است و با مواردی مانند رنگ‌ها، طرح‌بندی و فونت‌های سایت سروکار دارد. جاوااسکریپت هم که مسئولیت ایجاد عناصر تعاملی و متحرک را در سایت بر عهده دارد.

در واقع جاوااسکریپت در ارتباطی تنگاتنگ با HTML و CSS کار می‌کند تا ظاهری جذاب به یک وب سایت داده و برای کابران تجربه‌ای ایده آل را در کاربری سایت رقم بزند. بنابراین برنامه‌نویسان برای خلق هر نمونه کار بک اند، باید آشنایی کافی را با این زبان‌ها داشته باشد.

آشنایی با سرورها

از آنجایی که فعالیت یک برنامه‌نویس بک‌اند سمت سرور است، آشنایی با انواع سرورها یکی از مهم‌ترین قسمت‌های نقشه راه بک‌ اند به شمار می‌رود. منظور از سرور، رایانه یا سیستمی است که داده‌ها، منابع و خدماتی مانند ذخیره‌سازی فایل، امنیت و پایگاه‌های داده را برای رایانه‌ها از طریق شبکه فراهم می‌کند.

برخی از محبوب‌ترین سرورها، آپاچی،NGINX و مایکروسافت هستند. اکثر این سرورها از سیستم عامل لینوکس پشتیبانی می‌کنند. بنابراین آشنایی با اصول اولیه لینوکس نیز برای یک توسعه‌ دهنده بک‌ اند بسیار مفید است.

آشنایی با انواع API

طی یک دهۀ گذشته API ها به یک عنصر بسیار مهم در توسعه بک اند تبدیل شده‌اند. APIرابطیست که به برنامه‌های مختلف اجازه می‌دهد با یکدیگر به راحتی ارتباط برقرار کنند. برای مثال، وقتی از تلفن خود برای سفارش کالایی در سایت آمازون استفاده می‌کنید، در واقع با استفاده از یک API به آمازون وصل می‌شوید.

API ها نقش مهمی در ایجاد معماری‌های سمت سرور دارند و گاهی اوقات نیاز به برنامه‌نویسی‌های پیچیده دارند تا به یک نرم‌افزار اجازه برقراری ارتباط را بدهند.

آشنایی با نسخۀ کنترل و سیستم نسخۀ کنترل

برنامه نویسی بک اند

نسخۀ کنترل یکی از اجزای مهم توسعه بک اند است، زیرا به شما امکان می‌دهد تغییرات ایجاد شده در یک وب سایت، برنامه کامپیوتری و… را در طول زمان پیگیری کنید.

به همین دلیل است که در پاسخ به سوال چگونه برنامه نویس بک اند شویم، آشنایی با سیستم نسخۀ کنترل مانند Git یکی از شروطیست که باید به آن دست پیدا کنید. از طریق یک سیستم نسخۀ کنترل، می‌توانید به راحتی به کد دسترسی داشته باشید یا آن را ویرایش و بازیابی کنید.

توانایی حل کردن مشکلات

توسعه بک اند می‌تواند برای هر برنامه‌نویسی چالش برانگیز باشد. به همین خاطر بسیاری از افرادی که علاقۀ زیادی به حل چالش‌های مختلف دارند، این شاخه از برنامه‌نویسی را انتخاب می‌کنند. از بسیاری جهات، می‌توان یک توسعه ‌دهنده بک اند را حل‌کننده مشکلات یک وب ‌سایت دانست. بنابراین کنجکاوی و اشتیاق به رفع مشکلات، مهارت‌های مهمی هستند که در شروع کار به عنوان یک توسعه دهنده بک اند باید داشته باشید.

داشتن مهارت بالا در ارتباطات بین فردی

علاوه بر دانش فنی و مهارت در برنامه‌نویسی، داشتن مهارت‌های نرمی نظیر ارتباطات بین فردی و توانایی کار تیمی نیز برای هر برنامه‌نویس بک اند یک مزیت بزرگ به شمار می‌آید.

منظور از مهارت‌های نرم، مهارت‌هایی است که برای تمامی حرفه‌ها قابل استفاده است. مهارت‌هایی مثل قدرت تعامل، توانایی انجام کار تیمی و توانایی معاشرت با دیگران، پرکاربردترین مهارت‌های نرم هستند.

در مقابل مهارت‌های نرم، مهارت‌های سخت قرار دارند. مهارت‌های سخت مهارت‌هایی هستند که افراد به فراخور شغل خود یاد می‌گیرند تا بتوانند در عرصه حرفه‌ای پیشرفت کنند. مهارت‌های سخت، برای هر شغلی متفاوت هستند. به عنوان مثال، برنامه نویسی بک اند با پایتون نوعی مهارت سخت برای برنامه‌نویسان است.

توسعه بک اند اغلب مستلزم همکاری نزدیک با تیم front end developer و همچنین یک تیم بزرگ از افراد است تا اطمینان حاصل شود که سایت با ظرفیت کامل کار می‌کند. بنابراین داشتن مهارت‌های ارتباطی خوب برای توسعه دهندگان بک اند از اهمیت زیادی برخوردار است.

سخن پایانی

این که برنامه نویسی بک اند چیست و چگونه برنامه نویس بک اند شویم، موضوعاتیست که برای بسیاری از علاقه‌مندان به دنیای برنامه‌نویسی اهمیت دارد.

برنامه‌نویسان بک اند همواره با فرصت‌های شغلی زیادی مواجهند. درآمد برنامه نویس بک اند هم در نوع خود قابل توجه است؛ اما جذب بهترین موقعیت‌ها با درآمدهای عالی، مستلزم داشتن مهارت‌هاییست که در این مقاله به آن ها پرداختیم.

اگر کسب درآمد یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های شما در رابطه با حرفه برنامه‌نویسی است، پیشنهاد می‌کنیم مقالۀ با این ترفندها از برنامه‌نویسی درآمد دلاری کسب کنید را مطالعه نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *