منوی دسته بندی

موج بعدی رشد پایتون از کجا نیرو خواهد گرفت؟

آیا یک شغل عالی در صنعت نرم‌افزار می‌خواهید؟ بهتر است پایتون یاد بگیرید! می خواهید با جمعیت متن‌باز در تعامل باشید؟ دوباره پایتون! شاید فقط می‌خواهید شغل خود را تغییر دهید و به زبان برنامه‌نویسی وارد شوید که همیشه باب روز است! خودتان حدس می‌زنید: زبان پایتون یاد بگیرید! در میان مجموعه‌ای از عوامل، پایتون در آخرین رتبه‌بندی زبان های برنامه‌نویسی توسط IEEE[1] هم به عنوان برنده کلی و هم به عنوان برنده در طیف وسیعی از گروه‌ها (مشاغل، متن‌باز و غیره) انتخاب شد. یعنی چه شما برنامه نویس وب باشید، چه برنامه نویس سیستم های خاص و یا سازنده اپلیکیشن های شرکت ها، این مطلب درباره شغل شما مصداق پیدا می کند.

رشد انفجاری پایتون!

این نتایج، ادعای پیتر وانگ، مدیرعامل آناکوندا[2] که گفته بود رشد پایتون “کاملاً انفجاری است” را به خوبی منعکس می کند. اما سوال اینجاست: آیا چیزی باعث کند شدن این رشد می شود؟

و البته که نه، منظور من این نیست که چه چیزی این رشد را در 50 سال آینده کند می‌کند. استفن والی از مایکروسافت احتمالاً درست می گوید که “این نیز بگذرد” ، نشان به آن نشان که او در توییتر خود نوشت: “پایتون، زبان برنامه‌نویس‌ساز این نسل است”. درست همانطور که جاوا قبلا اینگونه بود. صد البته، با توجه به این معیار، پایتون چندین دهه تسلط در پیش دارد. زیرا جاوا همچنان در رده بندی‌های زبان‌های برنامه نویسی مانند رده‌بندی رد مانک[3] شانه به شانه پایتون حرکت می‌کند. {مترجم: یعنی با ظهور جاوا و استقبال گسترده از آن در سال‌های دور، این زبان همچنان محبوب است و در آن سال‌ها هر کسی می‌توانست با جاوا وارد عرصه برنامه‌نویسی شود و این برتری تا امروز ادامه دارد. حالا همین اتفاق برای نسل جدید به واسطۀ پایتون در حال تکرار شدن است}. هرچه تعداد شرکت‌هایی که با یک زبان برنامه‌نویسی معین کار می‌کنند بیشتر شود، تعداد مشاغل بیشتری برای آن زبان تقاضا می شود. و دانش‌آموزان بیشتری برای انجام این شغل ها آموزش می بینند.

این یک چرخه‌ی تشدید شونده است. چرخه‌ای که یک زبان برنامه‌نویسی مانند پایتون را به جلو می اندازد. و ما را مطمئن می کند که زمان بسیار بسیار زیادی با از بین رفتن آن فاصله داریم.

علم داده

یکی از بهترین دلایل برای شرط بستن روی آینده‌ی روشن، نزدیک و بلند مدت پایتون، علم داده است. چندی پیش ، ترنس شین[4] اعداد بیش از 15000 آگهی استخدام دانشمند داده را جمع آوری کرد تا ببینید با پایتون تطابق بیشتری دارند یا R. با اینکه تصور بر باد رفتن محبوبیت زبان R به این زودی‌ها ابلهانه است. اما این حقیقت پابرجاست که پایتون با نرخ زبان R در حال رشد است. همانطور که این موضوع توسط آگهی‌های شغلی علم داده اندازه گیری شد!

شرکت‌ها به دنبال راه‌هایی هستند که علم داده را در فعالیت‌های روزمره کسب و کارشان عملیاتی کنند. این باعث می‌شود که پایتون در موقعیتی قرار بگیرد که سهم فزاینده‌ای از یکی از داغترین بخش های علم کامپیوتر در امروز و فردا را به خود اختصاص دهد.

دلیل اصلی خیزش Python

این عشق به پایتون، بخاطر عادت همیشگی برنامه نویسان که همه چیز های قدیمی را کنار گذاشته و فناوری های جدید و جذاب را جایگزین آن می کنند، نیست. به عنوان مثال، در تجزیه و تحلیل شین، SQL در داده‌های مشاغل بلافاصله پس از پایتون دوم است (شکل A).

خیزش پایتون با در قدرت ماندن SQL مطابقت دارد: هر دو “آسان” هستند. پایتون آسان است زیرا بصری است و موانع کمی برای ورود به آن وجود دارد. به طور مشابه، SQL یک زبان کوئری نسبتاً ساده با پذیرش گسترده است. این محبوبیت حتی با آمدن تکنولوژی های ابری که باعث پذیرش گسترده دیتا بیس های به اصطلاح “NoSQL” شده است تغییر زیادی نداشته است. (چرا به اصطلاح “NoSQL” ؟ چون هیچ دلیلی وجود ندارد که شما نتوانید از SQL برای فراخوانی از این پایگاه داده ها استفاده کنید).

همانطور که شرکت‌ها با روندهای بزرگی مانند علم داده دست و پنجه نرم می کنند، به طور فزاینده ای به پایتون راحت و در عین حال قدرتمند روی می آورند. به هر حال، برنامه‌نویسان آن‌ها از پایتون برای ساخت برنامه‌های وب و موارد دیگر استفاده می‌کنند. این ابزاری است که آنها از قبل می شناسند. آن‌ها می توانند با افزودن قابلیت های مربوط به نیازهای خاص شرکت خود، آن را از همیشه غنی تر کنند. با این توصیف چرا علم داده را به ترکیب اضافه نمی‌کنید؟

افشاگری: من برای MongoDB کار می کنم، اما مطالب بیان شده در اینجا نظرات شخصی من است.

نوشته: Matt Asay


[1]  Institute of Electrical and Electronics Engineers

[2] Anaconda CEO Peter Wang

[3] RedMonk

[4] Terence Shin

در وب سایت: https://www.techrepublic.com/article/python-programming-language-what-will-power-the-next-wave-of-its-growth/?ftag=TREc781c87&bhid=29558138006186207797201004997827&mid=13505360&cid=2340601257

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *