منوی دسته بندی

با زبان برنامه‌نویسی سوئیفت بیشتر آشنا شوید

اگر از طرفداران پروپاقرص دستگاه‌های اپل هستید و قصد دارید که بر روی این پلتفرم برنامه بسازید، پس زبان برنامه نویسی سوئیفت (Swift) برای شما گزینه بسیار مناسبی است. این زبان به طور انحصاری برای توسعه برنامه‌های IOS و  Mac OS استفاده می‌شود. برخلاف سیستم‌عامل اندروید که در آن می‌توانیم از هزاران زبان برنامه نویسی برای توسعه اپلیکیشن‌ها استفاده کنیم، در IOS گزینه‌های بسیار محدودتری در اختیار داریم.

پیشنهاد مطالعه: زبان‌های برنامه‌نویسی اندروید

چرا؟ زیرا شرکت اپل برای دستگاه‌های خود از مجموعه سخت‌افزارها (مانند پردازنده) و نرم‌افزارهای انحصاری استفاده می‌کند. این باعث حفظ یکپارچگی و راحتی در مدیریت محصولات اپل می‌شود. همچنین ارزش محصولات این شرکت را تقویت می‌کند. امروزه اپل یکی از ثروتمندترین شرکت‌های تکنولوژی در جهان است که ارزش آن به حدود ۱ تریلیون دلار می‌رسد.

به‌طور خلاصه، اگر قصد دارید برای پلتفرم اپل برنامه بنویسید، باید سوئیفت و برخی زبان‌های دیگر مانند C و ++C و objective c را یاد بگیرید. ما در این مقاله فقط درباره زبان سوئیفت بحث خواهیم کرد. همچنین بررسی می‌کنیم چه چیز این زبان را نسبت به زبان‌های برنامه نویسی دیگر محبوب کرده است. این زبان ، یک زبانی چند منظوره است که توسط شرکت اپل برای دستگاه‌های مک او اس، IOS  و ساعت اپل ساخته شده است. این زبان ایجاد شده تا بتوان با لایه cocoa مربوط به اپلیکیشن های اپل کار کند.

چرا سوئیفت ساخته شده است؟

درست قبل از این زبان برنامه‌نویسی دیگری به نام objective c در حال استفاده بود و  پس از آن شرکت اپل تصمیم گرفت که زبان دیگری را برای توسعه برنامه‌ها ایجاد کند. در تاریخ ۲ ژانویه ۲۰۱۴ در مراسم wwdc اپل نسخه بتای سوئیفت را منتشر کرد و پس از مدتی نسخه پایدارتری از آن نوشت. 

ویژگی‌های سوئیفت

بیایید نگاهی به برخی از ویژگی‌های این زبان بیندازیم:

۱. متن باز: سوئیفت یک زبان برنامه نویسی متن باز است. همچنین نسخه متن‌باز سوئیفت برای سیستم‌عامل لینوکس در سایت   swift.org  به طور رایگان در دسترس کاربران قرار دارد. این زبان به خوبی بر روی تمامی پلتفرم‌های اپل پشتیبانی می‌شود و همچنین این مزیت را دارد تا نرم‌افزارها را بسیار سریع‌تر و امن‌تر اجرا ‌کند. به همین علت بسیاری از برنامه نویسان استفاده از آن را به ابجکتیو سی برای توسعه برنامه‌ها ترجیح می‌دهند.


۲. ساختار نوشتاری بهتر: این زبان همچنین ساختار نوشتاری بهتری را ارائه می‌دهد. سوئیفت این امکان را به ما می‌دهد تا کدی تمیز با تعداد خطای کمتری بنویسیم. نسخه ۲ این زبان دارای قواعد نام‌گذاری کلمه کلیدی است که برای روش‌ها و توابع، تطبیق الگو با کار و برای حلقه‌ها بسیار بیشتر است. به این ترتیب سوئیفت نسبت به زبان‌های دیگر کد تمیزتری را ارائه می‌دهد.

۳. سریع و قدرتمند: سوئیفت زبان برنامه نویسی سریع و قدرتمندی است. همچنین این زبان کدهای خود را با استفاده از کامپایلر LLVM به کدهای نیتیو تبدیل می‌کند. لازم به ذکر است مرتب‌سازی نسبت به پایتون بسیار سریع‌تر انجام می‌گیرد.

۴. ایمنی: سوئیفت ایمنی زیادی را ارائه می‌دهد، زیرا تمام کلاس‌های ناامن را حذف می‌کند، تمام مقادیر داده‌ای به‌منظور جلوگیری از سرریز داده دو بار چک می‌شود و همچنین یک مدیریت حافظه خودکار دارد. بدین ترتیب این زبان باعث شده تا سیستم‌عامل IOS یک پلتفرم بسیار امن تلقی گردد.

۵. قابلیت همکاری: سازگاری سوئیفت با زبان C این امکان را به شما می‌دهد که بتوانید برنامه‌ها را با استفاده از زبان ابجکتیو سی تولید کنید. همچنین می‌توانید بخشی از عملکرد برنامه خود را با استفاده از جدیدترین ویژگی‌های سوئیفت پیاده‌سازی کنید و آن را مجدداً در کدبندی ابجکتیو سی بگنجانید.

کاربردهای زبان (Swift)

همان‌طور که قبلاً اشاره کردیم سوئیفت فقط مخصوص دستگاه‌های اپل است؛ بنابراین استفاده از سوئیفت به تلویزیون‌های اپل، آیفون و مک محدود شده است.

ای مک: سوئیفت نقش مهمی در توسعه سیستم‌عامل‌های کامپیوتر مک ایفا می‌کند. این یکی از بهترین سیستم‌عامل های ساخته شده تاکنون است. 

آیفون: آیفون‌های اپل تأثیری زیادی در صنعت تلفن‌های هوشمند دارند، به طوری که آیفون منبع اصلی درآمد اپل است. همان‌طور که قبلاً اشاره کردیم اپل از سخت‌افزار و نرم‌افزار انحصاری خود استفاده می‌کند، بنابراین زبان سوئیفت نقش مهمی در توسعه برنامه‌های IOS ایفا می‌کند.

تلویزیون‌های اپل: تلویزیون‌های شرکت اپل سیستم‌عامل خاص خود را دارد که معمولاً به عنوان TTVO شناخته می‌شود. همان‌طور که قبلاً اشاره کردیم تمام دستگاه‌های اپل از سوئیفت استفاده می‌کنند. بنابراین TVO هم از این قاعده مستثنا نیست.

به طور خیلی ساده می‌توان گفت که تمام دستگاه‌های ساخت شرکت اپل از زبان سوئیفت استفاده می‌کند.

برگرفته شده از مقالۀ  programming/introduction-swift-programming از وبسایت https://dzone.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *