منوی دسته بندی

استراتژی‌های مهم مصاحبه ی شغلی

 با هر مصاحبه شغلی، شما با افراد جدیدی ملاقات می‌کنید. خود و مهارت‌های خود را به اشتراک می‌گذارید. و اغلب با واکنش‌هایی روبه‌رو می‌شوید. شما باید در تمام این موارد خوش‌بین و مشتاق باشید. این موضوع می‌تواند یک چالش باشد؛ به ویژه وقتی در حال مصاحبه برای شغلی هستید که آن را بسیار دوست دارید.

به طور کلی راه‌هایی وجود دارد که باعث می‌شود مصاحبه شغلی استرس کمتری داشته باشد. فقط کمی زمان آماده‌سازی را باید طولانی‌تر کنید. هر چه زمان بیشتری برای آماده شدن صرف کنید، در طول مصاحبه احساس راحتی بیشتری خواهید داشت.

با این حال، به یاد داشته باشید که مصاحبه شغلی امتحان نیست: نیازی نیست ساعت‌ها درس بخوانید. در عوض، شما فقط باید در تحقیق درباره شرکت دقت کافی را به خرج دهید، دقیقاً بدانید که آن‌ها در استخدام نیرو جدید به دنبال چه چیزی هستند و اطمینان حاصل کنید که می‌توانید در مورد تجربیات خود صحبت کنید و چه چیزی شما را برای این شغل مناسب می‌سازد.

در این مقاله، مروری بر چند استراتژی مهم مصاحبه را با شما به اشتراک می‌گذاریم.

1- آماده و مصمم باشید.

وقتی برای یک مصاحبه آماده می‌شوید باید طرز فکرتان را تغییر دهید. همیشه شنیده‌ایم که می‌گویند بهترین راه برای کسب شغل آینده، ‌آمادگی برای جلسۀ مصاحبه است. گاها در مصاحبه شونده‌ها اضطراب و عصبی بودن و در برخی‌ها حتی شک و تردید را مشاهده می‌کنیم.

ما احتمالا به جای این که زمان‌مان را صرف درک ‌”مصاحبه” کنیم؛ که یک ملاقات بین طرفین است و در آن طرفین تمایل دارند با هم همکاری داشته باشند، زمان زیادی را صرف “آمادگی برای مصاحبه” می‌کنیم.

گاهی اوقات پذیرفته نشدن‌مان در مصاحبه را به منزله‌ی مرگ تلقی می‌کنیم. در حالی‌که این فقط نشان دهندۀ عدم تناسب طرفین برای همکاری است. “ نه” شنیدن ما می‌تواند هزار دلیل داشته باشد. پس خیلی از این مسئله ناراحت نشوید و به جستجوی خود، آن هم با نگاهی مثبت ادامه دهید. با این شیوه قطعاً نتیجه خواهید گرفت.

2- تحقیق کنید.

این مورد را ساده نگیرید! این که شما در بین موقعیت‌های فراوان شغلی شروع به جستجو کنید یک اتفاق طبیعی است. اما باید به این نکته هم توجه کنید که وقت خود را در حوزه‌هایی صرف کنید که بیشتر با توانمندی‌ها و علایق شما سازگار است. در غیر این صورت وقت ارزشمندتان را هدر داده‌اید. پس باید جستجوی شما صریح و مشخص باشد. به صورت دقیق، شرح شغل‌ها و نیازمندی‌های لازم آن را بررسی کنید. تا مطمئن شوید که از شرایط لازم برخوردار هستید. وقتی حس می‌کنید که موقعیت شغلی مورد نظرتان را یافته‌اید به دنبال شرکت‌هایی بگردید که خواهان فردی برای آن جایگاه باشند. وقتی احساس می‌کنید که شرکت می‌تواند پاسخگوی نیاز‌های حرفه‌ای و کاری شما باشد، ‌اقدام کنید.

3-  جلسۀ مصاحبه را مدیریت کنید.

شما با حفظ اعتماد به نفس‌تان می‌توانید موضوع سوالات را عوض کنید. در نظر داشته باشید که اغلب مصاحبه‌ کنندگان هم مانند مصاحبه‌ شوندگان احساس راحتی ندارند و به همین دلیل تمایل دارند تا هرچه سریعتر، آن جایگاه شغلی را پر کنند. اگر شما با اعتماد به نفس‌ و نوع رفتارتان بتوانید مصاحبه کننده را تحت تاثیر قرار دهید می‌توانید شانس خود را برای استخدام بالا ببرید.

4- خود‌‌‌‌‌‌‌‌شناسی، یک قدرت است.

مهارت‌ها و خصوصیاتی را از خود تشریح کنید که می‌ تواند به شرکت کمک کند. به این فکرکنید که شما چه ارزش افزوده‌ ای می‌توانید برای شرکت داشته باشید تا شما را برای آن جایگاه شغلی، انتخاب کنند.

این اطلاعات را به گونه‌های مختلف با شرکت در میان بگذارید و مطرح کنید و روی آن‌ها تاکید کنید. بصورت حضوری،‌ تلفنی، وب‌کم و یا حتی ایمیل. از قبل از جلسه در ذهن خودتان دستاوردها و مهارت‌هایتان را مرور کنید و آماده باشید تا در صورت نیاز، تجربیاتتان را  با جزيیات تشریح کنید. به یاد داشته باشید هر جزئیاتی که می‌تواند مصاحبه‌کننده را به دانستن بیشتر ترغیب کند، مهم است. مستندات خود را از دستاوردها و تجربیاتتان توضیح دهید که بازگو‌کننده‌ی مسئولیت‌ها و دستاوردهای شما در هرشکل بوده است. دست آخر، در مورد حقوق، یک عدد مشخص را در ذهن خود داشته باشید اما از بیان یک محدوده نترسید. این طور فکر نکنید که شرکت ها لزوما حداقل حقوق درخواستی شما را تایید می‌کنند.

5- سؤالات مصاحبه را پیش‌بینی کنید.

این نکته علاوه بر سوالاتی است که بصورت معمول در جلسه مصاحبه پرسیده می‌شوند. سوالاتی از قبیل: در مورد خودت توضیح بده، مهمترین نقطه‌ی ضعف/‌ قوت شما چیست؟ و سوالاتی از این دست.

سوالات را ابتدا از دیدگاه مصاحبه‌کننده ببینید و توجه کنید چه جوابی درست است. از خودتان بپرسید اگر من می‌خواستم کسی را برای این جایگاه شغلی استخدام کنم، چه مواردی را لازم است که بدانم. سپس به آن سوالات پاسخ دهید و از قبل در خود آمادگی ایجاد کنید.

پاسخ‌هایتان را با صورت ظاهری مثبت آماده کنید و از جملات منفی استفاده نکنید.

6- سؤالات مصاحبه ی خود را آماده کنید.

این مرحله، فرصتی برای درخشیدن شماست. کارفرماها علاقمند هستند ببینند تا چه میزان می‌توانید خود را با شرایط آن‌ها وفق دهید. این مسئله شامل علاقه‌ی شما به آن جایگاه شغلی و نوع نگاه شما به آن می‌باشد. در نظر داشته باشید که کارفرماها علاقمند هستند فقط سوالاتی از آن‌ها پرسیده شود که مستقیما مربوط به آن جایگاه شغلی و ملزومات آن است. پس در انتخاب سوال‌هایتان دقت کنید.

بعنوان مثال بپرسید: به غیر از صلاحیت‌های حداقلی، که از فردی که در این جایگاه مشغول به کار می‌شود انتظار دارید، چه عوامل دیگری وجود دارد که شما وجود آن‌ها را جزء امتیازات مثبت می‌دانید که به موفقیت شرکت کمک می‌کند؟

چه مواردی در کار شما وجود دارد که شما به آن‌ها علاقمند هستید؟

مهمترین مشکلاتی که شما و یا کارمندان‌تان در حال حاضر با آن‌ها مواجه هستید، چیست؟

7- یک تصویر کلی داشته باشید.

بسیاری از افراد هیچ شناختی از شرکتی که به آن درخواست استخدام داده‌اند ندارند. به خاطر داشته باشید شرکت‌ها افرادی را استخدام می‌کنند که بتوانند دیدگاه‌هایشان را به اشتراک بگذارند. برخی از ابعاد شخصیتی شما باید پیشرفت کند. پس روشنفکر باشید و در صورت وجود زمینه‌ای برای تغییر و بهبود، آن را بپذیرید.

به‌هر حال هنگامی که شما بر اساس رزومه ای که از خود ارسال کرده‌اید به یک مصاحبه دعوت شدید باید در این جلسه مواردی که طرف مقابل شما (شرکت مد نظر) علاقمند است تا یک کارمند داشته باشد را در حد توان در خود ایجاد کنید و ارائه دهید.

8- در مصاحبه بهترین تأثیر اول را داشته باشید.

سحر‌خیز باشید تا در ترافیک نمانید و یا با مشکلات مشابه مواجه نشوید. بهتر است حدود 20 دقیقه زودتر به محل مصاحبه برسید.

علاوه بر این، برای این‌که نسبت به دیگر کاندیداها برتر باشید باید یک چهره‌ی حرفه ای از خود به نمایش بگذارید تا بهترین تصویر ممکن از شما در ذهن طرف مقابل نقش ببندد. اگر بتوانید این کار را انجام دهید، می‌توانید با همان اعتماد به‌نفسی که به جلسه وارد شدید از آن خارج شوید.

پوشش مناسب و رسمی هم اهمیت بسیار ویژه ای دارد. شرکت در جلسه مصاحبه با لباس های غیر رسمی مثل تی شرت یا لباس هایی با تصویر شکلک های مختلف، تاثیر بدی در ذهن مصاحبه کننده می‌گذارد.

9- یک پیام تشکر و قدردانی ارسال کنید.

بله، این مورد هنوز هم جواب می‌دهد. قدرشناسی خود را به افرادی که شما را در این مسیر کمک کرده اند نشان دهید. شما می‌توانید تشکر خود را بسیار ساده و بی تکلف و تنها با ارسال یک کلمه “ متشکرم” بیان کنید و یا حتی به‌صورت شفاهی تشکر خود را اعلام کنید.

همچنین می توانید به مسئولین مرتبط با استخدام، ضمن پیام تشکر و قدردانی،‌ متنی را اضافه کنید و در آن روی توانایی‌های خود، که می‌تواند برای آن جایگاه شغلی مفید باشد تاکید مجدد داشته باشید. این کار، چه مورد توجه آن‌ها قرار بگیرد و چه نگیرد، شما کار خود را کرده اید و اگر برای آن جایگاه شغلی انتخاب شدید، یک خاطره ی دلنشین در ذهن کارفرما باقی گذاشته‌اید.

در آخر یادتان باشد، شرکت‌های بزرگ و عالی به دنبال کارمندان عالی و حرفه ای هستند؛ پس حرفه‌ای برخورد کنید.

خیلی از شرکت‌ها شرایط خاصی دارند و یا نحوۀ استخدام در آن‌ها متفاوت است. اما در مکتب شریف بعد از انجام پروژۀ نهایی مشاورین استخدام ما کنار شما هستند و در هر لحظه که نیاز به مشاوره و راهنمایی داشته باشید، به یاری شما می‌آیند. به جز راهنمایی‌ها و مشاوره‌های استراتژیک در حوزۀ مصاحبه و … مشاورین مکتب بعد از استخدام در شرکت در صورتی‌ که در نحوۀ قرارداد بستن و حقوق دستمزد سؤالی داشته باشید مشاوران مکتب در خدمت شما هستند.

شما هم برای مکتبی شدن می‌تونین اطلاعات خودتون رو در بخش مشاوره و ثبت‌نام وب‌سایت ثبت کنید تا بتونین مسیر شغلی خودتون رو در دنیای برنامه‌نویسی ترسیم کنید. همچنین می‌تونین با مکتب تماس گرفته تا مشاورین ما شما رو راهنمایی کنن.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *