منوی دسته بندی

یک روز در زندگی یک برنامه نویس چگونه سپری می‌شود؟

روز کاری زندگی یک برنامه نویس

برنامه‌نویس‌ها نقشی را به عهده دارند که نیم‌قرن پیش وجود نداشته است. برنامه‌نویسی شغلی متناسب با مهارت‌های پیشرفته و مورد تقاضای کسب‌وکارهای امروزی است که همواره در حال رشد و پیشرفت است. زندگی یک برنامه نویس همواره تحت تاثیر این حرفه بوده و به طور جدایی ناپذیری با آن همراه خواهد بود.

یک روز کاری برنامه نویس شامل وظایفی نظیر طراحی و استفاده از وب‌سایت‌ها، نرم‌افزارها و برنامه‌ها است؛ اما وظایف دیگری نیز وجود دارند که در شرح شغلی برنامه‌نویس‌ها اشاره‌ای به آن‌ها نمی‌شود. فرقی نمی‌کند کجا کار می‌کنند؛ از پشتیبانی مشتری گرفته تا ایستگاه آتش‌نشانی، برنامه‌نویسان نقش‌های مختلفی بر عهده خواهند داشت.

در این مقاله قرار است در رابطه با زندگی یک برنامه نویس و یا به عبارت بهتر، راجع به یک روز کاری برنامه نویس صحبت کنیم. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم که تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

زندگی یک برنامه نویس چگونه است؟

یک روز کاری با برنامه نویس ها

با وجود خطاهای وب‌سایت و مشکلات فوری مشتری در هر لحظه، برنامه‌نویسان باید قادر به تغییر سریع میان وظایفشان باشند. برای همین، داشتن تسلط و حفظ خون‌سردی برای مدیریت اوضاع بسیار مهم است.
جلسۀ هماهنگی تیمی روزانه ممکن است هیجان‌انگیز به نظر نرسد، اما بسیار مهم است. چون مشخص می‌کند که کدام برنامه‌نویس روی چه وظیفه‌ای کار می‌کند و اطمینان حاصل می‌شود که همه بر روی پروژۀ حاضر متمرکز هستند.

برگزاری روزانۀ این جلسات ممکن است دشوار به نظر برسد. اما می‌تواند زمان لازم برای انجام یک پروژه را ساعت‌ها کاهش دهد.، فقط به این دلیل که شما را از تغییرات لازم در نیازمندی‌های پروژه آگاه می‌کند.

با اینکه ضرورتی وجود ندارد، اغلب برنامه‌نویس‌ها، برای کسب این دانش، برنامه‌نویسی و علوم کامپیوتر را تا مقطع لیسانس دنبال کرده‌اند. در حالی که به موازات هر رشته دانشگاهی، راه‌هایی مثل حضور در بوت‌کمپ هم می‌تواند مهارت‌های لازم برای برنامه‌نویسی را در افراد ایجاد کند.

سبک زندگی برنامه نویس همواره توأم با صبر، تلاش برای حل مشکلات و توجه به جزئیات است. زندگی برنامه نویسان نه فقط در زمان کار بلکه در تمامی ساعات روز، با تلاش برای حل مسائل سپری می‌شود. ذهن تحلیل‌گر برنامه‌نویسان هیچ‌گاه متوقف نشده و همواره در حال پردازش موضوعات مختلف در عرصه فعالیت‌های شغلی و زندگی روزمره است.

آن‌ها باید به‌روز و قادر به توضیح مشکلات فنی برای افراد غیر فنی باشند. علاوه بر این یک ذهن تحلیلی و خلاق، از ویژگی‌های کلیدی یک برنامه‌نویس موفق است. چون بیشتر اوقات یک چالش انتزاعی به برنامه‌نویس ها سپرده می‌شود و آن‌ها باید به سرعت یک راه‌حل برای برطرف کردن آن بیابند.

تا این‌جا متوجه شدیم که زندگی یک برنامه نویس با تجربیات مختلفی همراه است؛ اما با تحولات دنیای دیجیتال زندگی برنامه‌نویسان به چه سمت و سویی می‌رود؟

مطالب مرتبط: شغل برنامه نویسی چیست؟

تغییر و تحول در مسیر زندگی برنامه‌نویسان

پیش از این، برنامه‌نویس‌ها با ادمین‌ها و سرورهای سیستم کار می‌کردند. اما ظهور پلتفرم‌های ابری، نقش آن‌ها را در قالب یک DevOp در محیط‌هایی مانند مایکروسافت Azure، تکامل داده ‌است.
ظهور هوش مصنوعی تعریف یک روز کاری برنامه نویس را تا حد زیادی دگرگون کرده است. به لطف اتفاقات جدید در دنیای نرم‌افزارها، برنامه‌نویسان می‌توانند کدهای بهتر با باگ‌های کم‌تر را تجربه کنند و به جای تلاش برای پایداری سیستم، برای توسعه آن زمان بگذارند.

جیسون کینگ، رئیس توسعه در ارتباطات جهانی لوئیس می‌گوید: “توسعۀ اتوماسیون، نه تنها با تمیز کردن کدها و آگاه ساختن برنامه‌نویسان از اشتباهاتشان، در زمان آن‌ها صرفه‌جویی می‌کند، بلکه در طولانی مدت نیاز تیم‌های برنامه‌نویسی به افراد متعدد را نیز کاهش می‌دهد.”

او می‌گوید: “یک روز کاری برنامه نویس ممکن است تا حد زیادی تحت تاثیر وقایع آن روز باشد، اما با پیش‌بینی وقایع مختلف، می‌توان هوشمندانه به سمت اقدامات بزرگی حرکت کرد. برنامه نویسان با بهینه‌سازی کدهایشان می‌توانند منابع محاسباتی را کاهش داده و به کمینه‌سازی هزینه‌ها کمک کنند.”

روش‌های کاری چابک چگونه نقش برنامه‌نویس‌ها را دچار تغییر کرده است؟

حرکت به سمت روش‌های کاری چابک، بر روی نوع فعالیت برنامه‌نویسان مؤثر است. روش‌های قدیمی انجام پروژه‌ها در حال از بین رفتن است. این یعنی توسعه‌دهندگان نه تنها باید متناسب با سرعت حرکت کسب‌وکارها، بلکه با سرعت بیشتری نسبت به آن‌ها کار کنند.

نقش‌های سنتی توسعه‌دهنده، آزمون‌گر و تحلیل‌گر کسب‌وکار به طور فزاینده‌ای ادغام می‌شوند و توسعه‌دهندگان آزمون‌های خودکار خودشان را می‌نویسند و مستقیما با کاربران کسب‌وکار صحبت می‌کنند.

شیوه‌ای که تیم‌های چابک در پیش گرفته‌اند، یک مثال عالی برای این است که چگونه اتوماسیون نقش برنامه‌نویس را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد.

آن‌ها به طور منظم کدهای جدید را به محیط‌های آزمون می‌فرستند و چک می‌کنند که آیا بخشی از آن‌ قبل از اینکه منتشر شود دچار اشکال می‌شود یا نه. این فرآیند که روش کلیک و تست نامیده می‌شود در حال حاضر صرفا حدود ۲۰ دقیقه طول می‌کشد. در حالی که قبل از این ممکن بود یک روز کامل وقت بگیرد.

النور هیوز، یکی از توسعه دهندگان مطرح در حوزه وب می‌گوید: “نوشتن یک کد خوب که به راحتی قابل نگهداری و استفاده باشد بسیار با اهمیت است. توسعه و ایجاد برنامه‌های کاربردی که می‌تواند در زمان کاربران نهایی صرفه‌جویی کند و مشاغل آن‌ها را کارآمدتر کند، برد بزرگی است.

فناوری اطلاعات دیگر فقط یک وسیله تسهیل‌گر نیست. برنامه‌نویس‌ها واقعا برای کسب و کارها ایجاد ارزش می‌کنند و به لطف اتوماسیون، کدهای بهتری نوشته و سریع‌تر عمل می‌کنند.”

مطالب مرتبط: ویژگی های یک مهندس‌ موفق چیست؟

رضایت شغلی یک برنامه‌نویس چگونه است؟

برنامه نویس ها در یک روز چکار میکنند

در شرایطی که تقاضا برای برنامه نویسان همواره در حال افزایش است، پیدا کردن استعدادهای برتر در این حوزه بسیار دشوار است. درآمد برنامه نویسی همیشه جذاب است و تقاضا برای جذب برنامه نویس در اکثر اصناف وجود دارد؛ اما برای برنامه‌نویسان هیچ چیز به اندازه دسترسی به فن‌آوری‌های روز دنیا برای بهتر کد زدن، مهم نیست.

نگاهی به خلاصه زندگی یک برنامه‌نویس این موضوع را روشن‌تر می‌کند. پولین ناروس یکی از برنامه‌نویسانی است که بدون داشتن تحصیلات دانشگاهی مرتبط و صرفا بر حسب علاقه وارد این حرفه شده است.

او سال گذشته پس از فارغ‌التحصیلی در رشته علوم زیستی، به عنوان برنامه‌نویس جاوا در یکی از شرکت‌های بزرگ و معتبر مشغول به کار شد. وی در حال حاضر در تیم برنامه‌نویسی سایت این مؤسسه در قسمت «حساب کاربری من» کار می‌کند. کارهای روزانه او شامل کدنویسی، بازبینی کدها و شرکت در جلسات برنامه‌ریزی است.

او می‌گوید: “این احساس فوق‌العاده‌ای است وقتی که می‌بینم کد من زنده می‌شود! من احساس می‌کنم که برای این مجموعه ارزش افزوده ایجاد می‌کنم. من دوست دارم همواره راهکارهای مفیدی ارائه بدهم و دائما به این موضوع فکر می‌کنم که چگونه کد من می‌تواند بر مشتریان تاثیر بگذارد تا از خدمات ما استفاده ‌کنند.

مهم نیست که تغییراتی که ایجاد می‌کنم چقدر بزرگ یا چقدر کوچک هستند؛ همین که بتوانم تنها رضایت خاطر یک نفر از مشتریانمان را جلب کنم یعنی توانسته‌ام به وظیفه‌ام عمل کنم.”

برای ثبت نام در بوت کمپ برنامه نویسی آنلاین مکتب شریف و شروع آموزش برنامه نویسی به بهترین روش کلیک کنید.

سخن پایانی

در این مقاله نگاهی داشتیم به زندگی یک برنامه نویس و تلاش کردیم به این پرسش پاسخ دهیم که یک روز کاری برنامه نویس پس از تغییر و تحولات در دنیای فناوری، چگونه سپرس خواهد شد.
اتوماسیون و تحولات فناوری به برنامه‌‌نویسان اجازه می‌دهد تا کدهای دقیق‌تری بنویسند و مدیریت بیشتری روی فعالیت‌های خود داشته باشند. از طرفی به جای این‌که با وظایف اصلاح و نگهداری کدها، زمان خود را از دست بدهند، بیشتر بر روی ساختار برنامه تمرکز می‌کنند.
در سایه تمامی این اتفاقات، یک روز عادی برنامه نویس، با تجربیات متفاوتی همراه می‌شود و اتفاقاتی نظیر اشتغال، مهاجرت، ارائه رزومه کاری و… به شکلی جدیدتر صورت می‌پذیرد.

ترجمه شده توسط تیم نویسندگان مکتب شریف – برای مشاهده مقاله اصلی کلیک کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *