منوی دسته بندی

بوت کمپ برنامه‌نویسی با محیط‌ دانشگاهی چه تفاوت‌هایی دارد؟

شبیه به بوت کمپ های ارتش که مردم عادی را به چریک‌های نظامی تبدیل می‌کنند، بوت کمپ های برنامه‌نویسی که بصورت فشرده برگزار می شوند هم ادعا دارند که می‌توانند شما را در یک مدت کوتاه چند هفته‌ای برای یک جایگاه شغلی که در حوزه تکنولوژی است آماده کنند. به نظر شما خیلی بعید به نظر می‌رسد؟

شما در این طرز تفکر تنها نیستید! خیلی‌ها مانند شما فکر می‌کردند. از سال 2012 تا کنون که صنایع رو به افول نهاده‌اند، بوت‌ کمپ های برنامه‌نویسی به آرامی مسیر خود را یافته‌اند. اون‌ها کم کم در کنار دوره‌های 4 ساله دانشگاهی قرار گرفتند. و سال به سال بر تعداد شرکت‌های فناوری که استخدام‌های خود را به فارغ‌التحصیلان بوت‌کمپ‌های برنامه‌نویسی اختصاص داده‌اند بیشتر شد.

حال ممکن است این سوال برای شما پیش آید که چگونه بوت کمپ ها در این مدت کوتاه آموزش می‌توانند با دوره ‌های طولانی مدت دانشگاه‌ها رقابت کنند. این هم یک سوال رایج است. در این مقاله و به منظور پاسخ‌دهی به این سوال، چهار تفاوت اصلی بوت‌کمپ‌های برنامه‌نویسی و دانشگاه‌ها را بر‌می‌شماریم:

1. زمان، پول و فرصت

شما در مسیر کسب مدرک دانشگاهی علوم کامپیوتری زمان و هزینه‌های بسیار زیادی را بصورت مستقیم و غیر‌مستقیم صرف می‌کنید. همچنین در این مدت فرصت‌های بسیار زیادی را از دست می‌دهید. در صورتی که دوره آموزشی بوت کمپ برنامه نویسی مکتب شریف معمولا حدود 6 ماه است. از طرفی مقایسه هزینه های مالی این دو، واقعا حیرت‌آور است. از هزینه های تهیه انواع کتب درسی دانشگاهی تا هزینه‌های طی مسیر منزل تا دانشگاه و شهریه دانشگاه و … .بخصوص اگر مکان دانشگاه، خارج از شهر محل سکونت شما باشد.

در بحث فرصت هم باید بگوییم که در بوت‌کمپ‌های برنامه‌نویسی، شما از زمانی که شروع به تحصیل می‌کنید تا زمانی که شاغل به کار می‌شوید در مجموع و بصورت متوسط حدود 8 ماه طول می‌کشد. این یعنی شما در مقایسه با دوره‌های دانشگاهی حداقل چیزی در حدود 3 سال و نیم زمان بیشتری دارید که مشغول به کار هستید و درآمد و تجربه‌ی بسیار زیادی هم کسب خواهید کرد . شاید بی راه نباشد اگر بگوییم روی این مدت زمان طولانی (حدود 3 سال و نیم) از نظر ارزش مالی ‌به واقع نمی‌شود قیمت گذاشت.

2. فرصت‌های شغلی، رشد شغلی

در این مورد،‌ مهم‌ترین برتری بوت‌کمپ‌ها،‌ تعداد جایگاه‌های شغلی است که به فارغ‌التحصیلانشان پیشنهاد می‌دهند. در بسیاری از بوت‌کمپ‌های موفق، حدود 90 درصد فارغ‌التحصیلان در شرکت های با اندازه‌های مختلف مشغول به کار می شوند. از شرکت‌های بسیار بزرگ فناوری اطلاعات گرفته تا استارت‌آپ‌های نوپا و کوچک. اما در طرف مقابل فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها با فرصت‌های شغلی بسیار کمتری رو به رو هستند.

البته لازم به ذکر است برخی شرکت‌ها (مخصوصا شرکت‌های دولتی) که مدرک تحصیلی آکادمیک برای آن‌ها مهم است، ممکن است اولویت استخدامی‌شان با فارغ‌التحصیلان دانشگاهی باشد.

طبق یک ارزیابی که توسط Stackoverflow در سال 2016 انجام گرفته است، 69 درصد توسعه‌دهنده‌های شاغل در صنایع مختلف فاقد مدرک آکادمیک و دانشگاهی هستند.

3. احتمال پذیرفته شدن و ورود به دوره

ورود به دانشگاه‌ها (بخصوص در ایران و با وجود غول بزرگی چون کنکور) یک چالش بزرگ برای جوانان است. و برای رسیدن به آن متحمل زحمات بسیار زیادی می‌شوند. اما ظرفیت دانشگاه‌هایی که خروجی‌های با کیفیتی ارائه می دهند نسبت به تعداد متقاضیان بسیار کمتر است.

همین مسئله باعث می‌شود عده‌ی زیادی که ممکن است استعداد خوبی هم داشته باشند اما نتوانسته‌اند از پس امتحانات ورودی دانشگاه‌ها برآیند از ادامه این راه منصرف شوند. ممکنه گزینه‌های دیگری از جمله تحصیل در یک رشته‌ی دیگر را انتخاب کنند. اما در طرف مقابل نرخ پذیرفته شدن در بوت‌کمپ‌های برنامه‌نویسی بسیار بیشتر است.

بوت‌کمپ‌های برنامه‌نویسی هم هر‌کدام دارای قوانین پذیرش مختلفی هستند. برخی آزمون ورودی می‌‌گیرند، برخی مصاحبه می‌کنند، برخی آزمون عملی برگزار می‌کنند. همچنین برای ورود به بوت‌کمپ‌های برنامه‌نویسی الزامی بر وجود تحصیلات آکادمیک مرتبط وجود ندارد و همه‌ی علاقمندان از هر رشته‌ی تحصیلی می‌توانند وارد آن شوند.

اگر دنبال فرصتی هستید تا بتوانید به سرعت شغل خود را تغییر دهید یا به دانش فناوری اطلاعات علاقمند هستید مکتب شریف بهترین گزینۀ پیش روی شما خواهد بود.

4. اهداف

ممکن است برنامه آموزشی بوت‌کمپ‌ها با هم تفاوت داشته باشند اما همه‌ی آنها یک هدف مشترک دارند:

تبدیل شما به یک توسعه دهنده در زمانی کوتاه

در فضای دانشگاهی و آکادمیک شما بعنوان یک دانشجو باید روی عناوینی چون منطق کامپیوتر (الگوریتم‌ها)، ساختار داده و نحوه‌ی کار سخت‌افزار تمرکز کنید. در نتیجه دانشجویان فهم عمیقی از مباحث سیستمی کامپیوتر کسب خواهند کرد اما اغلب آن‌ها فاقد کار و تجربه عملی خواهند بود.

بصورت خلاصه باید گفت هدف بوت‌کمپ‌ها آماده کردن شما برای ورود به بازار کار در حوزه‌های مرتبط با فناوری است اما هدف مراکز آکادمیک، تربیت مهندس کامپیوتر است.

نتیجه:

در پاسخ به این سوال که کدام مورد بیشتر به درد ما می‌خورد. بوت‌کمپ یا دانشگاه، باید گفت اساسا هدف این دو متفاوت است. با توجه به توضیحاتی که ارائه شد باید ببینید شما کدام هدف را دنبال می‌کنید. باید دید شما به دنبال چه دستاوردی هستید. پس شما بهترین فردی هستید که می‌دانید کدامیک بیشتر با اهداف شما سازگار است و کدام را باید انتخاب کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *