منوی دسته بندی

یاد بگیرید چگونه تمرکز کنید تا بهتر کد بزنید!

یادگیری برنامه نویسی یک سرگرمی است، بخصوص زمانی‌ که در یک بوت کمپ برنامه نویسی مانند مکتب شریف ثبت نام کرده باشید. شما توسعه دهندگان مشتاقی مانند خود را در مکتب شریف خواهید یافت و از حضور اساتید خبره بهره‌مند خواهید شد. مواقعی پیش می‌آید که با مشکلات و چالش‌های زیادی مواجه می‌شوید که این امر کاملا طبیعی است، چرا‌که شما در حال یادگیری یک زبان و مهارت جدید هستید. حتی ممکن است گاهی اوقات حس کنید به مشکلی برخورده‌اید که کار جلو نمی‌رود. اما بخواهیم یا نه، این‌ چالش‌ها بخشی از مسیر یادگیری ما هستند. یکی از چالش‌هایی که معمولا با آن مواجه هستیم تمرکز روی وظیفه‌هایمان است.

سختی تمرکز کردن

تحقیقی که توسط موسسه فناوری جورجیا انجام شده است نشان می‌دهد توسعه‌دهندگان نرم‌افزار هنگامی که وقفه‌ای در کارشان ایجاد می‌شود بصورت متوسط بین 10 تا 15 دقیقه زمان نیاز دارند تا دوباره بتوانند به کارشان برگردند و تمرکز کنند، مخصوصا اگر تازه‌کار باشند.

میزان توانایی ما در تمرکز، نشان‌گر میزان عملکرد مثبت ما است.

بتی باکلی

حال که در جهانی زندگی می‌کنیم که تمام چیزهایی که در اطرافمان هست حواس ما را پرت می‌کند، تمرکز کردن سخت‌تر هم می‌شود. بنا به تحقیق مجله آمریکایی TIME از سال 2000، مدت زمان متمرکز ماندن انسان روی یک مسئله بصورت متوسط از 12 ثانیه به 8 ثانیه کاهش یافته است؛ یعنی حتی کمتر از ماهی قرمزها!

عواملی که حواس انسان را پرت می‌کنند قاتلان کارایی انسان هستند. هنگامی که تمرکز حواسمان را از دست می‌دهیم دو برابر حد معمول اشتباه می‌کنیم، احساس اضطراب می‌کنیم و فراموش کار می‌شویم. برای غلبه بر این مشکل، ابتدا باید به شناخت برخی از عوامل درونی و بیرونی که باعث می‌شوند تمرکزمان را از دست دهیم بپردازیم.

شبکه‌های اجتماعی:

آلیسون گاسبی، سر‌تیم توئیتر کانادا می‌گوید: مهم نیست انسان در چه محیطی است، حیات و بقای واقعی بشر به این وابسته است که چقدر می‌تواند روی مسائل مهم تمرکز کند. امروزه تقریبا تمام انسانهای جهان هرجایی که باشند به رسانه‌های اجتماعی متصل هستند. فکر می‌کنیم اگر به رسانه‌های اجتماعی متصل نباشیم با تمام جهان قطع ارتباط کرده‌ایم. در حالی‌که در واقع این رسانه‌ها باعث پرت شدن حواس ما می‌شوند.

سر و صدا:

یک عامل بیرونی که باعث پرت شدن حواس ما می‌شود سر و صدا است. از صدای گوشی های همراهمان گرفته تا صدای افرادی که اطرافمان صحبت می‌کنند.

خواب ناکافی:

همه‌ی ما برای این‌که بتوانیم از تمام ظرفیتمان استفاده کنیم به میزان مناسبی خواب نیاز داریم که می‌تواند در افراد مختلف متفاوت باشد و به فاکتورهایی از جمله سن، جنس، میزان فعالیت های روزانه، نوع تغذیه و … بستگی دارد.

در صورت عدم تامین نیاز بدن به خواب کافی و مناسب، نخواهیم توانست حواسمان را به خوبی متمرکز کنیم. البته لازم به ذکر است که در طرف مقابل، خواب زیاد هم باعث کاهش بهره هوشی و اختلال حواس می‌شود. اگر می‌خواهید بدنتان بهره ی کافی و حداکثری را از خواب ببرد باید به طبیعت آن توجه داشته باشید.

بهترین زمان برای خواب حدود دوساعت قبل از نیمه شب تا اواخر سحر است (نهایتا ‌بین 6 تا 8 ساعت) و با این فرمول و عادت به سحرخیزی، تاثیر فوق العاده ای روی سلامت جسم و روان شما خواهد گذاشت. بی علت نیست که دانشمندان می‌گویند: سحرخیز باش تا کام روا شوی!

اضطراب:

اضطراب و استرس بخشی از زندگی است اما وقتی زیاد شود، می‌تواند کشنده باشد. نه تنها باعث بی خوابی می‌شود بلکه می‌تواند مشکلانی از قبیل اخلال در تصمیم‌گیری را نیز ایجاد کند.

گرسنگی:

مانند خواب،‌ بدن ما برای تامین انرژی روزانه به مواد غذایی هم نیاز دارد. البته نیاز نیست پرخوری کنیم، (که این افراط در خوردن هم می‌تواند عواملی شبیه افراط در خوابیدن را به همراه داشته باشد) فقط کافیست در طول روز از ریز‌مغذی‌های انرژی زا مثل انواع دانه های روغنی، آجیل (گردو، بادام، پسته، فندق و …)، عسل، ارده، شیره انگور و … استفاده کنیم تا هم انرژی بدن و مغز را تامین کرده باشیم و هم با جلوگیری از پرخوری و تحمیل مقدار زیادی مواد غذایی به بدن که سستی به همراه می‌آورد، باعث افزایش نشاط و در نتیجه افزایش تمرکز شده‌ایم.

چگونه با عواملی که باعث پرت‌شدن تمرکز ما می‌شوند مقابله کنیم؟

قدرت تمرکز مانند یک عضله است که می‌توانیم آن را تقویت کنیم.

الی ونزکی، مؤلف کتاب «مغز خودتان را هک کنید» می‌گوید: عوامل پرت شدن حواس همه‌جا هستند، پس جای تعجب ندارد که ظرفیت تمرکز انسان در طول زمان کاهش یافته است. اما خبر خوب این است که راه‌های متعددی برای مقاله با این عوامل وجود دارد.

محیط خوبی برای مطالعه ایجاد کنید:

وقتی در اطراف شما و در حوزه دید شما وسایل زیادی وجود داشته باشد، نمی‌توانید تمرکز کنید. زمانی که محل کار منظم و تمیزی داشته باشید، تمرکز کردن کار بسیار ساده‌تری خواهد بود. وسایلی که نیاز به آن‌ها ندارید را کنار بگذارید. همچنین موسیقی هم می‌تواند تمرکز حواستان را برهم بزند پس آن را خاموش کنید.

یاد بگیرید که چگونه اضطراب و استرس خود را مدیریت کنید:

اگر‌چه استرس می‌تواند کشنده باشد اما میزان کمی استرس، زمانی که از آن بعنوان یک عامل انگیزشی برای بیشتر کار‌کردن و همچنین کار‌کردن تحت فشار استفاده شود، می‌تواند سودمند هم باشد. مثل اتفاقی که نزدیک زمان امتحانات پایان ترم رخ می‌دهد که استرس باعث می‌شود بتوانید مدت زمان بیشتری را صرف مطالعه کنید.

اعلان های شبکه‌های اجتماعی تان را خاموش کنید:

کلی شرکی، مولف کتاب «قدرت سازماندهی بدون سازمان» می‌گوید: ابزار اجتماعی ما، پیشرفتی به سوی دنیای مدرن نیستند،‌ بلکه یک چالش در دنیای مدرن هستند.

چک کردن گوشی‌های هوشمند زمانی که نوتیفیکیشن‌های آن بالا می‌آیند برای ما به عادت تبدیل شده، که عادت بدی است. پس گوشی همراهتان را در حالت بی‌صدا قرار دهید و تمام نوتیفیکیشن‌های آن را خامومش کنید.

استراحت کافی داشته باشید:

از آن‌جا که یادگیری برنامه نویسی مانند یک سرگرمی است گاهی اوقات باعث می‌شود که زمان را فراموش کنیم. دانستن این که کی و چطور استراحت کنیم، مهارتی است که نیاز به یادگیری آن داریم. همانطور که قبلا هم اشاره شد در زمانی که استراحت کافی داشته باشیم کارایی بیشتری هم خواهیم داشت.

سبک زندگی سالم:

داشتن بدنی سالم و با‌نشاط از طریق ورزش و تغذیه مناسب کلید یک زندگی بهتر است که نه تنها در خانه بلکه در محل کار هم باید به آن توجه کرد.

پیوسته و همیشه کد بزنید!

متمرکز بمان، به دنبال رویاهایت برو و به سمت اهدافت حرکت کن.

ال.ال کول جی

هیچ‌کسی یک شبه برنامه‌نویس نمی‌شود. اگر بخواهید یک برنامه‌نویس خبره شوید، باید وقت و تلاش و پول زیادی را صرف کنید. تازه بعد از صرف کردن اینها، شما به اشکالات زیادی بر‌می‌خورید که مسیر طبیعی پیشرفت است و شما برای تبدیل شدن به یک توسعه دهنده ماهر به طی این مسیر نیاز دارید.

مکتب شریف؛ یک بوت کمپ منحصر‌به‌فرد است که می‌تواند کاری کند که هزینه‌هایی که می‌کنید ارزش صرف کردن را داشته باشد. از طریق بوت کمپ مکتب شریف شما می‌توانید اساس و زیربنای برنامه‌نویسی را یاد بگیرید و پس از گذراندن یک دوره در مکتب شریف به یک توسعه دهنده ی حرفه ای تبدیل شوی.

برای اطلاعات بیشتر به وبسایت مکتب شریف مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *