منوی دسته بندی

بوت‌کمپ برنامه‌نویسی را بهتر بشناسیم

در طول دهه‌ی گذشته، بوت‌کمپ های برنامه‌‌نویسی به مسیری ایده‌آل برای افرادی که به دنبال یادگیری برنامه‌‌نویسی و حضور در بازار کار فناوری اطلاعات هستند، تبدیل شده‌اند. در این بوت‌‌ کمپ‌ ها مهارت‌ های لازم برای یافتن موقعیت‌‌ های شغلی مختلفی در اختیار شما قرار می‌گیره مانند توسعۀ نرم‌‌افزار، طراحی وب یا هر شغل دیگری که به مهارت‌های کدنویسی نیاز داره.

علاوه بر این‌، بوت‌‌کمپ‌ ها هنگام ارائۀ برنامۀ آموزشی خود، یک رویکرد عملی در پیش می‌گیرند. به این معنا که با آموزش مهارت‌های شغلی و مهارت‌های جانبی فراتر از یک آموزش تئوری صرف عمل می‌کنند. (مانند کار گروهی و…). در واقع بوت‌‌کمپ برنامه‌‌نویسی یک برنامۀ آموزشی-مهارتیه. در بوت‌‌کمپ‌ها، مهارت‌های برنامه‌‌نویسی‌ که شرکت‌ها به دنبال آن‌ها هستند آموزش داده می‌شود.

از آنجا که بوت‌‌کمپ‌ ها در طی یک دورۀ فشرده برگزار می‌گردند، برنامه آموزشی آن‌ها حول دو محور اساسی طراحی می‌شود: سرعت و آموزش مفید؛ لذا مطالبی که در پیدا کردن شغل به شما کمکی نمی‌کنند، در برنامه آموزشی قرار نمی‌گیرند.

اکثر بوت‌‌کمپ‌ های برنامه‌‌نویسی به صورت حضوری برگزار می‌شوند؛ زیرا این سبک آموزش، از طریق گفتگوی چهره به چهره، بهتر عملی می‌شود. در این مدت، دانشجویان هر هفته بین 40 تا 60 ساعت با اساتید خود در ارتباط هستند.

نحوۀ عملکرد بوت‌کمپ‌ها چگونه است؟

برخلاف دوره‌های دانشگاهی که در طی چند سال برگزار می‌گردند، بوت‌کمپ های برنامه‌‌نویسی تنها در طول چند ماه اجرا می شوند. همین موضوع به آن‌ها این امکان را می‌دهد که بتوانند برنامۀ درسی خود را به سرعت تغییر دهند و با فناوری‌‌های جدید سازگار شوند. (برای بررسی جزئیات بیشتر مقالۀ بوت‌کمپ برنامه‌نویسی با محیط‌ دانشگاهی چه تفاوت‌هایی دارد؟ را هم بخوانید)

اکثر دانشجویان علوم کامپیوتر، چهار سال را برای دریافت مدرک خود می‌گذرانند. این رشته‌ها شامل کلاس‌هایی در طیف گسترده‌ای از موضوعات مرتبط با رایانش هستند. کلاس‌های زیادی در زمینۀ شبکه، سیستم‌عامل‌ها و نظریه محاسبات وجود دارد که برای درک مفاهیم، در دانشگاه‌‌ها مفید هستند. اما زندگی روزمرۀ برنامه‌‌نویسان کمی متفاوت به نظر می‌رسد!

به عنوان مثال، بسیاری از دانشگاه‌ها هنوز هم ++C را آموزش می‌دهند. در حالی که استفاده از آن در دنیای واقعی و تجارت بسیار محدود شده است. هر چند ممکن است تعداد محدودی از بوت‌‌کمپ‌ ها این زبان برنامه‌نویسی را نیز آموزش دهند. اما اغلب بوت‌‌کمپ‌‌های برنامه‌‌نویسی بر زبان‌های پرکاربردتری مثل جاواسکریپت، پایتون یا جاوا تمرکز کرده‌اند.

در واقع بوت‌‌کمپ‌‌های برنامه‌نویسی، اکثر مهارت‌‌های مناسب را از این دورۀ چهار ساله جدا می‌کنند و آن‌ها را با مهارت‌‌های مورد نیاز صنعت ترکیب کرده تا بدین وسیله، شکاف بین دنیای نظری دانشگاه و دنیای واقعی صنعت را پر کنند.

چرا باید در یک بوت‌کمپ برنامه‌نویسی شرکت کنم؟

ما در دنیایی زندگی می‌کنیم که فناوری‌ها روز به روز درحال پیشرفت هستند. انجام کارهای روزمره هم به شدت تحت تأثیر آن‌ها قرار گرفته است. نرم‌‌افزارهای پرداخت الکترونیکی، خرید اینترنتی، درخواست تاکسی آنلاین و هزاران نرم افزار دیگر، دنیای ما را احاطه کرده‌اند. هر چند این تغییرات آنقدر گسترده بوده‌اند که نحوۀ زندگی ما را تغییر داده‌اند. ولی جهان همچنان به افرادی با مهارت‌های نرم‌افزاری بالا نیاز دارد. افرادی که بتوانند فناوری‌های مورد نیاز بشر را تولید کنند. در این میان بوت‌‌کمپ‌‌ های برنامه‌‌نویسی با آموزش جدیدترین تکنولوژی‌‌های استفاده شده در بهترین استارتاپ‌‌های دنیا، شما را به دنیای توسعه‌‌دهندگان نرم‌افزار وارد می‌کنند.

در آخر باید بگوییم که اگر علاقه‌مند به حوزۀ برنامه‌‌نویسی هستید اما به هر دلیلی تمایل به شرکت در دانشگاه را ندارید، بوت‌‌کمپ‌‌های برنامه‌‌نویسی بهترین گزینۀ پیش روی شما هستند. با کنار گذاشتن علوم غیر ضروری و در عوض افزودن مهارت‌های ضروری صنعت تکنولوژی، بوت‌‌کمپ‌ های برنامه‌‌نویسی قادر به ارائه مهارت‌هایی هستند که برای یافتن یک شغل مناسب به آن‌ها نیاز دارید.

کدوم بوت‌کمپ رو انتخاب کنم؟

مکتب یه مدرسه برنامه‌نویسیه. یعنی جایی که در کمترین مدت مهارت‌های مورد نیاز بازار کار رو به صورت عملی یاد میده. مکتب شریف به عنوان اولین مدرسۀ برنامه‌نویسی ایران و مجری برگزاری بوت‌کمپ‌های برنامه‌نویسی می‌تونه بهترین انتخاب شما برای تجربه شرکت در یک بوت‌کمپ باشه.

اما ورود به مکتب روالی داره و برای شروع برنامه‌نویسی، باید ذهنت آماده این کار باشه. یه استعدادسنجی ساده در ابتدای راه می‌تونه بهت نشون بده که چقدر برای برنامه‌نویس شدن آماده‌ای. برای شرکت در این چالش استعدادسنجی رایگان می‌تونین اطلاعات خودتون رو در بخش مشاوره و ثبت‌نام وب‌سایت ثبت کنید تا اطلاعات شرکت در این آزمون استعدادسنجی براتون ارسال بشه. همچنین می‌تونین با مکتب تماس گرفته تا مشاورین ما شما رو راهنمایی کنن.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *