منوی دسته بندی

۵ قانون طلایی برای یادگیری برنامه‌نویسی

ستون فقرات علوم کامپیوتر، منطق و زبان برنامه‌نویسیه. در این مقاله قصد داریم به ۵ نکته طلایی اشاره کنیم که همۀ برنامه‌نویسان باید ضمن یادگیری هر زبانی از آن‌ها استفاده کنند.

۱. هیچ زبان برنامه‌نویسی کاملی برای یادگیری وجود ندارد!

بسیاری از افراد هنگام شروع یادگیری برنامه نویسی، یک زبان را بدون آنکه آن کامل یاد بگیرند، رها کرده و سپس به سراغ دیگر زبان‌ها می‌روند. این داستان مشترک بین تمام برنامه‌نویسان رخ می‌دهد. در طی فرایند تکامل بشر، ما انسان‌ها علاقه داریم تا همه چیز را بررسی و ارزیابی کنیم. اصطلاحاً به این مسئله هوشیاری می‌گوییم و به همین علت است که مغز دچار سردرگمی می‌شود. به طور مثال شخصی که قصد دارد کاری را شروع کند، به صورت مداوم تصمیم خود را عوض می‌کند.

با کدام زبان برنامه نویسی باید شروع کنم؟ این سؤال برای بسیاری از برنامه نویسان مبتدی پیش می‌آید که جواب آن بسیار واضح است، هر زبانی!  ممکن است نظر بسیاری از افراد این باشد که زبان پایتون یا C  برای شروع یادگیری بسیار مناسب است، اما باید بگوییم همه این نظرات اشتباه هستند. درواقع زبان برنامه نویسی یک ابزار ساده جهت ارتباط انسان با کامپیوتر است که هیچ گزینه بهتر و یا جایگزینی برای آن وجود ندارد.

۲. هدف یادگیری برنامه نویسی

آیا تاکنون این سؤال را از خود پرسیده‌اید که چرا در حال یادگیری مطالب هستید؟ آیا دلیل موجهی برای توجیه اقدامات و تصمیمات خود دارید؟ اگر جوابی ندارید بهتر است کمی درباره آن  تأمل کنید، زیرا این امر برای یادگیری برنامه نویسی و بخصوص برای تبدیل شدن به یک برنامه نویس حرفه‌ای بسیار مهم است. برنامه نویسی به صبر و زمان نیاز دارد. اگر فکر می‌کنید که می‌توانید طی یک هفته آن را یاد بگیرید و بر روی تمامی مطالب مسلط شوید، باید به شما بگوییم که فقط خودتان را گول می‌زنید. هر چقدر که بتوانید به طور مداوم و منظم کد نویسی کنید و مهارت‌های خود را گسترش دهید، بهتر می‌توانید در کدنویسی مسلط شوید. اما مسئله این است که واقعاً چه کسی می‌تواند با توجه به مشغله‌ روزمره خود این فلسفه را دنبال کند. چه زمانی شما مجبور خواهید شد که برنامه‌نویسی را به‌طور روزانه و جدی تمرین کنید؟

پاسخ این است که سه فاکتور هدف، اشتیاق و تعهد باعث می‌شود تا شما به انجام چنین کاری وادار شوید. زمانی که در روند برنامه نویسی و ساختن برنامه‌ها قرار بگیرید، باعث می‌شود که شور و اشتیاق بیشتری کسب کنید. بنابراین دیگر نیازی نیست که خودتان را مجبور به نوشتن کد کنید، بلکه می‌توانید در طول یک ماه به این کار عادت کنید.

3. نیازی نیست که همه چیز را در ابتدا بدانید

به‌عنوان یک فرد مبتدی شما نمی‌توانید دانش یک برنامه‌نویس باتجربه را داشته باشید. نکته مهم این است که نباید بی‌تاب و عصبی باشید، زیرا در این حالت نمی‌توانید به‌درستی بر روی کد‌نویسی تمرکز کنید. برای یادگیری مطالب زمان نیاز است، بنابراین باید به خود زمان کافی اختصاص دهید.

طی یک آزمایش مشخص شد که بیشتر برنامه نویسان از سندرم ایمپاستر رنج می‌برند. این سندروم یک پدیده روانی است که در آن افراد مهارت‌ها و توانایی‌های خود را دست‌کم می‌گیرند. درواقع آن‌ها احساس می‌کنند که همه افراد از آن‌ها بهتر هستند. اگر که تا به ‌حال چنین حسی را داشته‌اید باید به شما بگوییم که تنها نیستید، زیرا مطالعات نشان می‌دهد که ۷۰ درصد برنامه نویسان دچار این سندرم هستند.

۴. کدها را کپی کنید، کسب تجربه کنید و به یادگیری ادامه دهید

بسیاری از برنامه نویسان مبتدی برای شروع یادگیری برنامه نویسی به دنبال تکنیک و الگویی خاص هستند. بسیاری از آن‌ها کتاب‌های برنامه نویسی را تهیه می‌کنند، آن‌ها را مطالعه کرده اما پس از مدتی مطالب را به دست فراموشی می‌سپارند. همچنین خواندن کتاب ممکن است برای بسیاری از افراد، کسل کننده و کار سختی باشد. در این حالت، یک راه بهتر مانند شرکت در بوت کمپ‌های برنامه نویسی و یا مراجعه به ویدیوهای آنلاین رایگان وجود دارد.

اگر که قصد دارید به درون مفاهیم برنامه نویسی شیرجه بزنید، کتاب برای شما مرجع خوبی است. اما اگر قصد دارید که یک برنامه سریع بسازید و روند یادگیری سریعی داشته باشید، به کدهای دیگران نگاه کنید تا بتوانید مفاهیم را بهتر درک کنید. بهتر است در یک دفترچه یادداشت داشته باشید تا بتوانید نتایج و اقدامات خود را تفسیر کنید. کپی کردن کدها به منظور درک مفاهیم مشکلی ندارد. درواقع شما با نگاه کردن و استفاده از کدهای دیگر برنامه نویسان مسیری که آن‌ها پیموده‌اند را می‌توانید بهتر درک کنید. با استفاده از این روش شما قادر خواهید بود که برنامه خودتان را بسازید، اصول اولیه را یاد بگیرید و هرجایی که به مشکل برخوردید از دیگران سؤال کنید. این کار به عنوان یک پایه و اساس عمل می‌کند و مهارت کد نویسی شما پس از یک زمان معین رشد خواهد کرد.

۵. کارهایتان را در معرض دید قرار دهید و یک مربی داشته باشید

چه یک فرد مبتدی باشید و چه یک برنامه نویس باتجربه، باید این را بدانید که هیچ فردی در این دنیا کامل نیست. به اشتراک گذاشتن دانش و اطلاعات برای همه افراد مفید است. بزرگ‌ترین مشکل در حین یادگیری برنامه نویسی، فقدان پاسخگویی است. بدون شک دوره‌های آنلاین زیادی مانند Udemy، یوتیوب و … وجود دارد، اما کسی نیست که روند پیشرفت شما در کار را ببیند. این فقط مختص به دوره‌های آنلاین نیست بلکه برخی از  بوت کمپ‌ها آن‌طور که باید به افراد مبتدی توجهی نمی‌کنند.

سخن آخر

شما باید در برابر چیزهای جدید مسئولیت‌پذیر و متعهد باشید. به همین دلیل باید با یک افراد باتجربه یا کسانی که هم‌سطح خودتان هستند، ارتباط برقرار کرده و کارهای خودتان را به آن‌ها نشان دهید. بدین ترتیب می‌توانید بازخورد کار خود را از آن‌ها دریافت کنید. این کار شما را به فردی با تفکری بهتر تبدیل می‌کند که می‌توانید مشکلات را به سادگی حل کنید و در نهایت یک توسعه‌دهنده حرفه‌ای شوید.

شما هم اگر علاقه دارین وارد دنیای بازارکار برنامه نویسی بشین:

میتونین همین الان در دوره‌ها

کنین، و وارد بازارکار بشین!

منبع برگرفته از:

https://www.technotification.com/2018/08/golden-rules-of-programming.html

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *