منوی دسته بندی

صفر تا صد بوت کمپ برنامه نویسی (بوت کمپ برنامه نویسی چیست)

این روزها برای کسانی که آشنایی چندانی با بوت کمپ‌های برنامه‌نویسی ندارند این سوال مطرح می‌شود که بوت کمپ برنامه نویسی چیست و چه اهدافی را دنبال می‌کند؟ در پاسخ به این سوال، بنا داریم که در این مقاله، صفر تا صد بوت کمپ برنامه نویسی و تمامی موضوعات مرتبط با آن را برای شما شرح دهیم.

Table of Contents

بوت‌ کمپ چیست و چه کسانی به آن نیاز دارند؟

قبل از این که بخواهیم بگوییم بوت ‌کمپ برنامه نویسی چیست، بهتر است یک قدم عقب‌تر رفته و به این موضوع بپردازیم که اساسا بوت کمپ چیست و چه کسانی به آن نیاز دارند؟ بوت کمپ معمولا به دوره‌های آموزشی جامع، فشرده و کوتاه مدت برای یادگیری مهارت‌های مختلف گفته می‌شود.

برای این که بدانید به بوت کمپ برنامه نویسی نیاز دارید یا نه، بهتر است قبل از هر اقدامی، رزومه خود را برای موقعیت‌های شغلی مختلف در حوزه برنامه‌نویسی ارسال کنید. اگر از عهده مصاحبه شرکت ‌ها برآمدید و توانستید شغل مناسبی به دست آورید، اساساً نیازی به ثبت‌نام در یک بوت کمپ نخواهید داشت.

علاوه بر این، دقت داشته باشید که بوت کمپ‌ها جادو نمی‌کنند، بلکه به شما کمک می‌کنند تا با آمادگی بیشتر با چالش‌‌های واقعی در بازار کار روبه ‌رو شوید. مطالب مهمی که بوت کمپ‌ها در طول دوره برنامه نویسی به شما می‌آموزند موجب می‌‌شود تا در مصاحبه شغلی و روند استخدام با مشکلات کمتری روبه‌رو شوید و بتوانید به شغل مناسبی دست پیدا کنید.

بوت کمپ برنامه نویسی چیست؟

بوت کمپ برنامه نویسی چیست

وقتی شما عبارت “بوت کمپ برنامه ‌نویسی چیست” را در گوگل جست‌‌وجو می‌کنید، می‌توانید نقد و بررسی‌‌های زیادی را به زبان لاتین در این مورد پیدا کنید. این در حالیست که وب‌سایت‌های ایرانی بسیار کم به این مسئله پرداخته‌‌اند.

با این حال در حال حاضر در کشور ما بوت کمپ‌های تخصصی برنامه‌نویسی توسط مجموعه‌ها و نهادهای مختلفی نظیر بوت کمپ شریف در حال برگزاری است. بنابراین لازم است که ابتدا بدانید بوت کمپ برنامه نویسی چیست و چه اهدافی را دنبال می‌کند؟

مؤسسات بوت کمپ برنامه‌نویسی محلی برای یادگیری برنامه نویسی است. معمولاً بوت کمپ‌ها به صورت حضوری و تمام‌وقت برگزار می‌شود. اکثر بوت کمپ‌ها در حدود ۱۲ هفته طول می‌کشد. البته دوره زمانی برخی از مؤسسات به یک سال هم می‌رسد. شهریۀ اکثر بوت کمپ‌ها در خارج از کشور مبلغی در حدود ۱۰ هزار تا ۲۰ هزار دلار است.

برخی از موسسات بوت کمپ برای پرداخت شهریه، استفاده از وام بانکی را به کارآموزان پیشنهاد می‌دهند و برخی دیگر هم پرداخت شهریه را به بعد از استخدام موکول می‌کنند.

آیا شرکت در دوره‌های بوت کمپ واقعاً مؤثر است؟

حالا که متوجه شدیم بوت کمپ برنامه نویسی چیست، نوبت به آن می‌رسد که ببینیم آیا شرکت در بوت کمپ برنامه‌نویسی واقعا موثر است؟

در پاسخ باید بگوییم که در بسیاری از موارد بله. همه‌ساله هزاران نفر از افراد با حضور در کمپ آموزشی برنامه‌نویسی شغل موردنظر خود را پیدا می‌کنند. بهترین بوت کمپ‌‌ها آن‌هایی هستند که افرادی با توانایی‌‌های بالقوه را جذب کرده و در پایان آن‌ها را به برنامه‌‌نویسانی حرفه‌ای و کار بلد تبدیل می‌کنند.

بهترین بوت کمپ های برنامه نویسی ایران در یک دورۀ آموزشی فشرده، مهارت‌های برنامه‌نویسی را به شرکت کنندگان آموزش داده و آن‌ها را برای ورود به بازار کار آماده می‌کنند.

موفقیت در دوره بوت کمپ به چه عواملی بستگی دارد؟

تا اینجا متوجه شدیم که boot camp چیست و چگونه فعالیت می‌کند. اکنون می‌خواهیم بدانیم که چگونه می‌توان با موفقیت از بوت کمپ‌های برنامه‌نویسی فارغ‌التحصیل شد؟ موفقیت در bootcamp به عوامل مختلفی بستگی دارد. در ادامه به برخی از این عوامل اشاره خواهیم کرد.

علاقه و پشتکار

داشتن علاقه و پشتکار یکی از اصلی‌ترین عوامل موفقیت در بوت کمپ برنامه‌نویسی است. وجود علاقه باعث می شود که شرکت‌کنندگان در انجام تمرینات خود پشتکار کافی داشته و با جدیت مباحث مختلف را دنبال کنند.

اختصاص زمان کافی

اگر می‌خواهید با موفقیت از بوت کمپ‌های برنامه‌نویسی فارغ‌التحصیل شوید، بایستی حتما زمان کافی را به این موضوع اختصاص دهید. اگر بخواهید تنها روزهای آخر هفته را به این کار مشغول شوید، احتمال موفقیت‌تان بسیار کم خواهد بود.

مربیان توانمند

برخورداری از مربیان و اساتید توانمند برای هر بوت کمپ برنامه‌نویسی نوعی امتیاز به شمار می‌آید. حضور مربیان توانمند به شرکت‌کنندگان کمک می‌کند که بتوانند با حداکثر توانایی از بوت کمپ فارغ‌التحصیل شده و وارد بازار کار شوند.

مطالب مرتبط:‌ نقشه راه ۹ مرحله‌ای برای یادگیری برنامه نویسی

مقدار حقوق دریافتی یک فارغ‌التحصیل بوت کمپ چقدر است؟

 حالا که متوجه شدیم بوت کمپ برنامه‌نویسی چیست و چه عواملی باعث موفقیت در بوت کمپ می‌شود، خوب است که نگاهی هم به حقوق دریافتی فارغ‌التحصیلان بوت کمپ‌ها داشته باشیم.

بر اساس اطلاعات به‌دست‌آمده مقدار حقوق دریافتی یک فارغ‌التحصیل بوت کمپ همانند یک برنامه‌نویس تازه‌کار است. البته موارد دیگر مانند شهری که در آن زندگی می‌کنید و همچنین نوع زبان برنامه‌نویسی را باید در نظر بگیرید.

به‌عنوان ‌مثال حقوق یک برنامه‌نویس تازه‌کار در شهر سانفرانسیسکو می‌تواند دو برابر یک برنامه‌نویس تازه‌کار در دیگر ایالت‌های میانی آمریکا باشد. این مورد می‌تواند حتی در ایران هم صدق کند.

میزان درآمد فارغ‌التحصیلان بوت کمپ برنامه نویسی پایتون با درآمد فارغ‌التحصیلان بوت کمپ جاوا متفاوت خواهد بود. همینطور درآمد جاوا با درآمد asp .net تفاوت دارد.

چه زمانی طول می‌کشد تا در بوت کمپ فارغ‌‌التحصیل شوید؟

مدت زمان بوت کمپ برنامه نویسی

این سؤال بستگی به نوع بوت کمپ برنامه‌نویسی دارد. برخی از افراد یک پیش‌زمینه قوی درباره برنامه‌نویسی دارند. با شرکت در بوت کمپ برنامه‌نویسی شما می‌‌توانید با سرعت قابل توجهی صفر تا صد برنامه‌ نویسی را یاد بگیرید و وارد بازار کار شوید.

نرخ خروجی اشتغال بعد از دوره بوت کمپ چقدر است؟

بیشتر افراد در بوت‌ کمپ استخدامی ثبت‌‌نام می‌کنند تا در مرحله آخر بتوانند در شرکتی استخدام شوند. در برخی از کشورها مانند آمریکا اگر موسسه بداند که فردی بعد از دوره آموزشی نمی‌تواند استخدام شود، او را نخواهند پذیرفت زیرا این امر موجب کاهش رتبه و آمار خروجی آن‌ها خواهد شد.

در سال‌های اخیر بسیاری از مؤسسات در آمریکا به علت پایین بودن نرخ خروجی استخدامی تعطیل شدند. در برخی از موارد ممکن است موسسه به علت خاصی فراگیر را در حین دوره اخراج کند. همچنین برخی کارآموزان ممکن است به دلایل مختلفی در حین آموزش تصمیم بگیرند تا دوره را ترک کنند که این عوامل ممکن است مربوط به بوت کمپ نباشد.

چه افرادی معمولاً در بوت کمپ‌ برنامه‌نویسی ثبت‌‌نام می‌کنند؟

تقریباً همه اشخاص علاقه‌مند به برنامه‌نویسی می‌توانند در بوت کمپ شرکت کنند. اما بیشترین آمار مربوط به علاقه‌مندانیست که هنوز وارد بازار کار نشده‌اند. البته بسیاری از شاغلان و کسانی که فعالیت حرفه ای دارند هم وارد این بوت کمپ‌ها می‌شوند. با این هدف که بتوانند فرصت‌های شغلی متفاوتی را در حوزه برنامه‌نویسی تجربه کنند.

اما به طورکلی میانگین سنی شرکت‌کنندگان در بوت کمپ 28 سال است.

آیا بوت کمپ برای شما مناسب است؟

پاسخ به این سوال به چند عامل بستگی دارد.

  1. چقدر زمان دارید؟
  2. آیا در حال حاضر مشغول به کار هستید یا خیر؟
  3. چقدر در برنامه‌نویسی مهارت دارید؟

پاسخ شما به هریک از سوالات بالا مشخص می‌کند که آیا بوت کمپ برای شما مناسب است یا نه؟

شهریه بوت کمپ چقدر است؟

شهریه اکثر بوت کمپ‌های کدنویسی در خارج از کشور، مبلغی معادل ۱۰ هزار دلار الی ۲۰ هزار دلار است. هر چه مدت‌زمان دوره طولانی‌تر باشد، معمولاً هزینه آن بیشتر می‌شود. در برخی از بوت کمپ‌ها نیازی به پرداخت اولیه شهریه نیست. شرکت کنندگان می‌توانند درصدی از حقوق ماهیانه خود را پس از استخدام به موسسه بدهند.

همچنین مخارج زندگی شما هم برای شرکت در دوره بوت کمپ مهم و تعیین کننده است. از آنجاییکه برای موفقیت در بوت کمپ لازم است برای مدتی صرفا بر روی آموزش و یادگیری برنامه‌نویسی تمرکز داشته باشید، لازم است مقداری پول پس‌انداز کنید تا بتوانید در دوره بوت کمپ به‌راحتی ثبت‌‌نام نمایید و نگران مخارج دیگر در زندگی روزمره خود نباشید.

هزینه بوت کمپ برنامه نویسی

آیا مهارت‌های شما برای شرکت در دوره بوت کمپ کافی است؟

پاسخ به این سؤال ساده است. فقط کافیست خودتان را ارزیابی کنید تا ببینید می‌توانید در دوره شرکت کنید یا خیر. در اینجا چند سناریو مطرح می‌شود که قصد داریم آن‌ها را بررسی کنیم.

سناریو اول: شما برای شرکت در دوره بوت کمپ مهارت بالایی دارید.

اگر دارای مهارت بالایی در برنامه‌نویسی هستید، شانس پیدا کردن شغل پس از اتمام دوره بوت کمپ بسیار بالا است. داشتن مهارت‌های برنامه‌نویسی دراین دوره به شما کمک می‌کند تا سریع‌تر مطالب را فرا بگیرید و به سطح حرفه ای برسید.

سناریو دوم: شما در برنامه نویسی خیلی مبتدی هستید.

ممکن است به شما کلاس‌های پیش‌دوره بوت کمپ را پیشنهاد کنند تا با مفاهیم اولیه برنامه‌نویسی آشنا شوید. پس از اتمام این پیش‌دوره می‌توانید در دوره اصلی بوت کمپ شرکت کنید.

سناریو سوم: شما مهارت‌های متوسطی در حوزه برنامه‌نویسی دارید.

دراین سناریو شما می‌توانید وارد بوت کمپ شده و پس از طی چند ماه آموزش، با مهارت‌های کافی، وارد بازار کار شوید.

آیا بوت کمپ همان کارآموزی است؟

در پاسخ به این سوال بار دیگر به این سوال باز می‌گردیم که بوت کمپ برنامه نویسی چیست؟ بوت کمپ یک دوره آموزشی فشرده و جامع شامل مطالب تئوری و عملی است. درحالی که در کارآموزی خبری از آموزش مطالب تئوری نیست.

بنابراین می توانیم بگوییم که آموزش در بوت کمپ به مراتب عمیق‌تر از کارآموزی است. از سوی دیگر بوت کمپ اعتبار بسیار بیشتری نسبت به کارآموزی دارد.

آیا روشی رایگان برای یادگیری وجود دارد؟

بله. راه‌های زیادی وجود دارد که شما می‌توانید بدون پرداخت هیچ هزینه ای برنامه‌نویسی را یاد بگیرید. شما می‌توانید از مقالات و فیلم‌های آموزشی رایگان در اینترنت استفاده کنید تا مهارت‌های خود را بالا ببرید. همان‌طور که قبلاً ذکر کردیم سایت w3 schools منبع خوبی برای یادگیری رایگان انواع زبان‌های برنام‌ نویسی است.

چه وب‌سایت‌هایی برای یادگیری برنامه‌نویسی وجود دارد؟

حالا که متوجه شدید بوت کمپ برنامه نویسی چیست و چه جزئیاتی دارد، این سوال مطرح می شود که آیا وب‌سایتی هم برای آموزش برنامه نویسی وجود دارد؟
سایت‌های زیادی در این زمینه موجود است که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. وب‌سایت freecodecamp از جمله وب‌سایت‌های رایگان در زمینه برنامه‌نویسی است. البته برای یادگیری برنامه‌نویسی در برخی سایت‌ها باید هزینه‌ای را پرداخت کنید.

اکثر این سایت‌ها از همان مفاهیم و مباحث بوت کمپ‌ها استفاده می‌کنند، اما افراد زیادی شرکت در کلاس‌های بوت کمپ برنامه‌نویسی را ترجیح می‌دهند. زیرا آن‌ها مستقیماً با اساتید و کارآموزان در ارتباط هستند. همین امر باعث می‌شود بتوانند مشکلات خود را حل کنند و در مدت زمان کمتری برنامه‌نویسی را یاد بگیرند.

آیا کتاب‌‌های رایگان برای یادگیری برنامه‌‌نویسی وجود دارد؟

هزاران کتاب رایگان برای آموزش برنامه‌نویسی در اینترنت وجود دارد. برخی برنامه‌‌نویسان نسخه‌‌های دیجیتالی از کتاب‌‌های خود را در فضای اینترنت منتشر می‌کنند که می‌توانید برای پیشرفت در زمینۀ برنامه‌نویسی از آن‌ها استفاده کنید.

آیا باید بازهم به دانشگاه برویم؟

اگر شما از دانشگاه فارغ‌‌التحصیل شده‌اید، احتمالاً نیازی نیست که برای یادگیری مطالب اساسی برنامه‌نویسی در دانشگاه ثبت‌‌نام کنید. هرچند اساتید زیادی در دانشگاه‌‌ها هستند که می‌‌توانند به شما کمک کنند، اما دوره بوت کمپ برای برنامه‌نویسانی طراحی شده است که می‌‌خواهند مهارت‌های خود را در کمترین زمان ممکن گسترش دهند.

اگر می‌‌خواهید اصول برنامه‌نویسی را فرا بگیرید، ما به شما پیشنهاد نمی‌‌کنیم که در دانشگاه ثبت‌نام کنید. دلیل آن این است که اولاً سال‌های زیادی را باید صرف یادگیری در دانشگاه کنید و ثانیاً بسیاری از دروس دانشگاهی بر روی ریاضی و … تمرکز دارد تا دروس برنامه نویسی.

آیا یک معلم خصوصی می‌تواند در برنامه‌نویسی به ما کمک کند؟

برخی از برنامه‌نویسان در کنار شغل خود تدریس می‌‌کنند. شما می‌توانید آن‌ها را در سایت‌ها و آگهی‌های تبلیغاتی پیدا کنید که البته می‌تواند هزینه سنگینی برای شما داشته باشد. بهتر است برای صرفه‌جویی در هزینه، خودتان یاد بگیرید و یا با توجه به گزینه‌های متنوع پرداخت شهریه در بوت کمپ‌های برنامه‌نویسی، در این مؤسسات ثبت‌نام کنید.

آینده برای بوت کمپ‌‌ها چگونه خواهد بود؟

بوت کمپ‌های برنامه‌نویسی کمتر از یک دهه است که تاسیس شده‌اند. این صنعت آموزشی، بسیار نوپا و در حال شکل‌‌گیری و تثبیت در جهان است. برخی از مؤسسات در این زمینه با شکست مواجه شدندکه البته علت آن ایراد یا مشکلی از سوی بوت کمپ‌‌ها نیست.

امروزه در جهان صدها پردیس بوت کمپ وجود دارد که با قدرت به کار خود ادامه می‌‌دهند. همچنین برنامه‌نویسان بسیاری علاقه به تأسیس این پردیس‌ها دارند. همین امر باعث پیشرفت این صنعت در آینده نه چندان دور خواهد شد.

آیا بوت کمپ‌ها می‌توانند جایگزین خوبی برای دانشگاه‌ها باشند؟

اگر شما مؤسسات بوت کمپ را جایگزینی برای دانشگاه می‌‌بینید، سخت در اشتباه هستید؛ زیرا بوت کمپ فقط می‌تواند مکمل خوبی در کنار روش‌‌های آموزشی سنتی مانند دانشگاه‌‌ها و مدارس باشد. کارآموزان می‌توانند حین تحصیل و یا پس از فارغ‌‌التحصیلی در بوت کمپ برنامه‌نویسی شرکت کنند.
دوره‌های بوت کمپ در برخی از کشورها مانند آمریکا گران است. افراد زیادی وجود دارند که توانایی پرداخت شهریه آن را ندارند. البته به لطف برخی از روش‌های پرداخت نظیر ISA، بوت کمپ به گزینه‌ای مناسب تبدیل شده است. مؤسسات بوت کمپ می‌توانند روش‌‌هایی را به کار ببرند تا مقدار شهریه برای کارآموز بسیار به‌ صرفه باشد.

کدام زبان برنامه‌نویسی را انتخاب کنیم؟

انتخاب زبان‌ برنامه‌نویسی کاملا بستگی به اهداف شما از یادگیری این مهارت دارد. به عنوان مثال اگر به دنبال طراحی بازی‌های کامپیوتری هستید برنامه‌ نویسی c و اگر به دنبال طراحی سایت هستید برنامه نویسی php برایتان مناسب خواهدبود.

سخن آخر درباره بوت کمپ

در این نوشتار به پاسخ این سوال رسیدیم که بوت کمپ چیست و چه اهدافی را دنبال می کند. در ادامه به این سوال پاسخ دادیم که بوت کمپ برنامه نویسی چیست و چه جزئیاتی دارد. حالا که با تمامی جزئیات درباره بوت کمپ برنامه‌نویسی آشنا شدیم خوب است که بدانیم پیدا کردن شغل در حوزه برنامه نویسی در ۳ رکن اصلی خلاصه می‌شود:

  • مهارت
  • سابقه
  • ارتباط با دیگران

شما نباید فقط بر روی یک یا دو مورد بالا تمرکز کنید بلکه تمامی موارد را برای بالا بردن شانس خود در نظر بگیرید. ثبت‌نام در بوت کمپ‌های برنامه‌نویسی می‌تواند بهترین تضمین برای ارتقاء هر سه‌ این موارد باشد. امیدواریم به کمک مطالب مطرح شده در این مقاله بتوانید بهترین دوره برنامه نویسی را برای خودتان پیدا کرده و مسیر شغلی ایده‌آلی را در پیش بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *